Kika in hemma hos Kosta Bodas creative director: ”Allt som finns här berättar en historia”

David Carlsons hem i Malmö är fyllt av retroskatter – och de flesta bär på en alldeles egen personlig historia. Många av hans käraste ägodelar kommer från barndomshemmet.

I det gamla tandläkarskåpet förvaras den enda skivan som mamma Inez någonsin köpte: en EP med Anna-Lena Löfgrens omåttligt populära låt Lyckliga gatan från 1967. På golvet står en sittpuff från mormors hem och i köket ligger frukten i en träskål tillverkad av farfar, som var finsnickare. 

– Jag lever här och nu, men samtidigt är jag nästan sinnessjukt nostalgisk, säger David Carlson. Allt som finns här berättar en historia, min eller någon annans. Och på det viset är jag också så långt ifrån slit-och-släng som man kan komma.


LÄS ÄVEN: Kika in i Svantes och Niclas 1950-talshus och vackra trädgård: ”Vi tvekade aldrig”


Matsalsbordet har David själv byggt, med en ommålad bordsskiva och bockar från ett Thomas Sandell-bord. Runt bordet står bl a Ray och Charles Eames glasfiberstolar och karmstolar av Robin Day. Taklampor Fibonacci från 1963, ritade av Sophus Frandsen för Fog & Mørup. Afghansk handvävd ullmatta. Foto Sofi Sykfont
”Mängden ljuslyktor på bordet blir alltid ett kul samtalsämne”, säger David. På bordet samsas prototyper från glasriket med loppisfynd och klassiker. I samlingen finns bland annat Bo Borgströms gula och vita lyktor för Royal Krona, Bloom designad av Helle Damkjær för Georg Jensen och Göran Wärffs Sunflower, Kosta Boda. Foto Sofi Sykfont
Huset på Gamla Väster i Malmö byggdes 1871. Foto Sofi Sykfont

Från designvärlden

Hans namn är välbekant i designvärlden. 1988 grundade han David design, företaget som började som en butik, men som genom åren utvecklades till att bli ett internationellt varumärke. Numera är David Carlson creative director på Orrefors och Kosta Boda, med uppdraget att föra det småländska glasriket in i framtiden. 

– Vi diskuterar ständigt hållbarhet på jobbet, och det handlar ofta om material eller tillverkningssätt. Men att konsumenten vill ha kvar sina saker, att tingen har en mening, är också en sorts hållbarhet. Den bästa produktutvecklingen är egentligen att man lyckas skapa ett bestående värde.


LÄS ÄVEN: Elins och Caspers ruckel blev ett drömhem: ”Ville verkligen ha en gammal skola”


På väggen i vardagsrummet hänger textil Kaivo, designad av Maija Isola för Marimekko 1965. Soffa, Mags Soft från Hay. Soffbordet är ritat av Alberto Rosselli och licenstillverkat av Husqvarna Borstfabrik för Kartell på 1960- och 70-talet. Bredvid står hurts Boby för Bieffeplast Padova, formgiven 1968 av den italienske arkitekten och designern Joe Colombo. På bordet, askfat Ultima 15, Beck & Jung (Holger Bäckström och Bo Ljungberg). Bod flaska i munblåst glas, Matti Klenell & Simon Klenell för Kosta Boda. I förgrunden Knollfåtöljerna som Gae Aulenti ritade på 1970-talet. Tärningen, som är en sittpuff, kommer från Davids mormors hem. Foto Sofi Sykfont
I vardagsrummets soffhörna hänger Maija Isolas textil Kaivo från Marimekko på väggen. Soffa, Mags Soft från Hay. Hurts Boby för  Bieffeplast Padova, formgiven 1968 av den italienske arkitekten och designern Joe Colombo. Sittpuffen, utformad som en tärning, kommer från Davids mormors hem. 1970-talsfåtöljer, Gae Aulenti för Knoll. Foto Sofi Sykfont
Tallrik ur 1960-talsserien Mitt i prick. Design Catti Åsélius Lidbeck/Gullaskrufs glasbruk. Joe Colombos väckarklocka från 1970, Alessi. Foto Sofi Sykfont
Bod flaska i munblåst glas, Matti Klenell & Simon Klenell för Kosta Boda. Intill, en del ur Octagon-serien från sent 1960-tal, av Karin Björquist för Gustavsberg. Svart bordständare av Dieter Rams för Braun. Bakom – brafisk kudde, Ellsworth Kelly. Foto Sofi Sykfont
Tre figuriner gjutna i brons av Davids farfar. Intill en av Gunnar Kanevads karaktäristiska ljusstakar. Kanevad var autodidakt konstnär och arbetade framför allt i figursågat trä. Foto Sofi Sykfont

Designklassiker och retro-inredning

Sedan två år tillbaka bor han i en lägenhet på Gamla Väster i Malmö, i ett hus byggt 1871. Bland diverse designklassiker och otaliga loppisfynd finns här också delar av barndomshemmet. Föräldrarna gifte sig 1953 och köpte hela sitt bohag hos Hedbergs i Vinslöv, ett dåtida möbelmecka. 

– De möblerna byttes aldrig ut. När mina kompisar fick hörnsoffor i fuskläder behöll vi våra Duxsoffor, Josef Frank-skåp och Stringhyllor. Så jag växte verkligen upp i ett 1950-talshem och det har säkert präglat mig. 

Om du ska välja en favorit här hemma? 

– Det är nog min barndoms nalle ändå, säger David med ett skratt. Den försvann på 70-talet när jag hade ett gäng kompisar hemma på fest. Efter den kvällen var den borta och jag har alltid trott att någon tog med den ut på skoj. Men jag antar att mina föräldrar kom hem, såg röran och tänkte att den där nallen kan lika gärna åka ner i källaren. Fyrtio år senare öppnade jag en kartong och där låg den …


LÄS ÄVEN: Hemma hos Norrgavel-grundaren Nirvan Richter: ”Tiden var inte mogen för mina tankar”


På byrån i sovrummet sitter nallen som försvann på 1970-talet, men som David hittade i en flyttkartong många år senare. Foto Sofi Sykfont
Davids designintresse väcktes av Philippe Starcks askkopp Ray Hollis från 1986: ”Musik har alltid varit en stor del av mitt liv och efter gymnasiet jobbade jag på ett produktionsbolag i Lund. Där lärde jag mig mycket om entreprenörskap. Efter några år ville jag starta eget, och första gången jag såg askkoppen tänkte jag att designbranschen verkade spännande. Jag reste till England och hamnade på SCP (brittiskt företag som specialiserar sig på moderna, tidlösa möbler) och träffade Jasper Morrison, James Irvine och Matthew Hilton, som studerade på RCA (Royal College of Art). Det var kul att hänga med dem och efter det började jag sätta mig in i den världen.” Foto Sofi Sykfont
Bildvägg med fotografier som på ett eller annat sätt varit en del av Davids liv. Foto Sofi Sykfont
Tandläkarskåpet fick David köpa av en kompis morfar mot löftet att han skulle ta väl hand om det. Nu berättar innehållet Davids och familjens historia. På hyllorna finns bland annat en gästbok från barndomshemmet, farfars leksaks­skottkärra och en skylt som satt på dörren till Davids pojkrum. Foto Sofi Sykfont

Och det är fler lådor att packa upp. Davids mamma gick bort för tre år sedan och hennes hem är magasinerat i väntan på att det ska finnas tid att sortera.

– Det är som en odyssé genom vårt familjeliv, med så många historier. Det kommer att ta mig flera år att gå igenom allt! •

David design …

… grundades 1988, när David Carlson öppnade den första butiken i Malmö. Tillsammans med flera andra aktörer (som Asplund, CBI, Klara-butikerna) blev företaget med tiden en del av en ny framgångsvåg för skandinavisk design. Utställ-ningen Living in Sweden som arrangerades under mässan Salone del Mobile i Milano 1998, tillsammans med magasinet Wallpaper, blev en milstolpe, och internationell formgivning såldes i livsstilsbutikerna i Stockholm, Malmö och Tokyo. Genom åren har David design tagit fram en rad numera ikoniska produkter i samarbete med olika formgivare, däribland Inga Sempé, Matti Klenell och Claesson Koivisto Rune. 

Reportaget publicerades först i Hus & Hems systertidning Scandinavian Retro.

Rulla till toppen