I villan i Bunkeflostrand utanför Malmö har Ulrika Sandström samlat mycket av det bästa som skandinavisk glaskonst har att erbjuda.
I en fönsterkarm står Göran Wärffs ljusstakar Sunflower för Kosta Boda. På matbordet strax intill, dricksglas ur Iittalas Kastehelmi-serie, formgiven av Oiva Toikka. På en hylla i tv-rummet, Otto Brauers färgstarka Holmegaard-vas, och i ett av sovrummen Tauno Wirkkalas bruna skål för Humppila. Och så fortsätter det, i rum efter rum, i villan utanför Malmö.
Det är en diger samling glas som Ulrika Sandström fått ihop på bara några år – ett intresse och en passion som kom med ett besök på Konst- och antikfesten i Blå Hallen i Höganäs.
– Jag fick syn på en stor grupp med Isi-vaser från Gullaskruf i olika storlekar och färger som stod i en monter. Det var ett fantastiskt blickfång! Jag föll direkt och blev erbjuden att köpa alla vaserna på en gång … men det hade inte varit någon sport.
Matplats med teakbord inropat på auktion. På bordet står dricksglas, skålar, lyktor med mera från bland annat Kosta Boda, Orrefors och Iittala. Till vänster syns Lisa Larsons ansiktsvas/K Studion, Gustavsberg. Stolar, Charles & Ray Eames för Vitra, och Bumling taklampa, formgiven av Anders Pehrson/Ateljé Lyktan. På väggen till vänster, Tre, la Mela e la Pera/Danese Milano, designad av Enzo Mari 1963. Till höger, Olle Eksells Ögon från 1956. Tavlorna i mitten, Paul Holsby. Ulrikas morfar var Holsbys representant i Sverige och reste landet runt med tåg för att sälja konsten till privatpersoner och offentliga institutioner. ”Jag var inte alls förtjust i hans konst när jag växte upp, men nu älskar jag tavlorna och köper dem när de dyker upp på Tradera eller Auctionet”, säger Ulrika. Foto Sofi Sykfont
Dukat med klassiker. Göran Wärffs ljuslykta Sunflower, Kosta Boda, och dricksglas ur Iittalas Kastehelmi-serie, formgiven av Oiva Toikka. Blå vas, Sven Palmqvist för Orrefors, och gröna skålar ur 1950-talsserien Vineta, Gullaskruf. Kapsylöppnare i mässing, Svenskt Tenn och servett med Stig Lindbergs Berså-mönster. Foto Sofi SykfontHans-Agne Jakobssons bordslampa BN26 och några av Ulrikas många Isi-vaser från Gullaskruf, design Lennart Andersson. Foto Sofi Sykfont
I stället började Ulrika att ge bud på Tradera och fynda på Blocket. Numera omfattar sökningarna inte bara objekt från Gullaskrufs glasbruk utan snarare allt som får hjärtat att slå lite snabbare. Som keramik från Upsala-Ekeby, grafisk konst, lampor i alla former …
– Det var en helt ny värld som öppnade sig. Jag handlar det som faller mig i smaken, även om jag fortfarande är väldigt svag för glas. Min man påstår ibland att det ser ut som en loppis härhemma, men det är en väldigt fin loppis i så fall, säger Ulrika roat.
Två Kryssvaser ur samlingen och fat Domino, Stig Lindberg. På väggen, en litografi av Paul Holsby. ”Det var mig en stor bumbling!” lär en vän till designern Anders Pehrson ha sagt på Belysningsmässan i Göteborg 1968 – och så fick lampklassikern sitt namn. I String-hyllan bland annat en kanna ur Berså-serien, Stig Lindberg för Gustavsberg och Kjell Blomberg-skål på hög fot, Gullaskruf. Foto Sofi Sykfont
I vardagsrummet står Karl-Erik Ekselius-fåtöljerna runt soffbordet som är av okänd design. Taklampa Copper Shade, Tom Dixon, och i bakgrunden, sideboard Grand från Troeds i Bjärnum. Från vänster Verner Pantons bordslampa Flowerpot, &tradition. Vasen Dagg, Carina Seth Andersson, Svenskt Tenn. Tre Isi-vaser från Gullaskrufs glasbruk, skapta av Lennart Andersson. Modulljusstakar, ritade av Werner Stoff på uppdrag av Hans Nagel, 1965. Tuben-lampa, Anders Pehrson/Ateljé Lyktan, och Paprika-vas, Anna-Lisa Thomson/Upsala-Ekeby. På väggen, Marjatta Seppäläs mönster Apia. Foto Sofi SykfontFrån vänster: Verner Pantons bordslampa Flowerpot för &tradition. Vasen Dagg, Carina Seth Andersson, Svenskt Tenn. Tre Isi-vaser från Gullaskrufs glasbruk, formgivna av Lennart Andersson. Modul-ljusstakar, ritade av Werner Stoff på uppdrag av Hans Nagel, 1965. Skål, Upsala-Ekeby, Tuben-lampa, Anders Pehrson/Ateljé Lyktan, och Paprika-vas, Anna-Lisa Thomson/Upsala-Ekeby. På väggen, Marjatta Seppäläs mönster Apia. Foto Sofi Sykfont Nils Jonsson är formgivaren bakom 1960-talsskänken Trio från Hugo Troeds i Bjärnum. Längst till vänster, Timo Sarpanevas Festivo ljusstakar/Iittala och Hans-Agne Jakobssons bordslampa BN26. Några av Ulrikas många vaser och Liljan ljusstakar, Ivar Ålenius Björk för Ystad-Metall. Numera produceras de av Skultuna. Fler Festivo-stakar står på Sunday Noon brickbord, design Margot Barolo och Märta Friman, Svenskt Tenn. På väggen, litografier av Paul Holsby. Foto Sofi SykfontSchackbräde och pjäser från Svenska Schackbutiken i Örgryte. Foto Sofi Sykfont
Möbleringen i villan är nästan genomgående från 1960- och 1970-talet. I vardagsrummet hänger till exempel Marjatta Seppäläs mönster Apia som väggbonad över skänken Grand från Troeds. Runt soffbordet står sex Karl-Erik Ekselius-fåtöljer.
– Det är rätt otroligt att ha sextio år gamla möbler som håller bättre än nyproducerade. Kvaliteten är oslagbar. När barnen var små och vi hade kalas med ungar som hoppade i fåtöljerna kunde jag bli aningen stressad. Men ingenting har någonsin gått sönder.
I ett hörn strax intill trappen hänger taklampan Rythmic, som precis fått sladden utbytt. Platsen är provisorisk till dess att familjerådet bestämt om den ska få ersätta Tom Dixons kopparlampa eller inte. Möbler och saker byter ständigt plats – och ibland säljs de vidare. Just nu är Ulrika på jakt efter Börje Johanssons 1970-talsstolar Vinga, som skulle passa runt matbordet i teak.
– Jag har alltid varit intresserad av inredning och förkärleken till 60- och 70-talen har tagit över efter hand. Stilen faller inte alla på läppen, men jag gillar den – i en modern och fräsch kontext. Därför är alla väggar härhemma vita. Sjögrästapeter kan vara hur häftiga som helst, men utan vit bakgrund är jag rädd att det skulle kunna bli för mycket.
På övre våningen hänger taklampa VP–Globe, Verner Panton för Louis Poulsen, över soffbordet Flower Mono, design Christine Schwarzer/Swedese. På bordet, ljusstakar i mässing från Deluxe Retro och Stelton vattenkanna. Soffan har hängt med i många år, kuddar från Svenskt Tenn. Fåtölj, Ikeas Gagnet, från retrokollektionen 2019. Matta, Gåser, också Ikea. På fönsterbrädan i bakgrunden står bland annat Tamara Aladins ljusstakar Carmen/Riihimäen Lasi och en Holmegaard-vas, design Otto Brauer. Foto Sofi Sykfont
Glas i olika former, färger och storlekar. I fönsterkarmen står bland annat Göran Wärffs ljusstake Sunflower/Kosta Boda och vaser ur Sven Palmqvists serie Ruter Ess, Orrefors. Foto Sofi SykfontI hemmet finns två Rythmic taklampor, varav den ena hänger i Ulrika och Mats sovrum. Lampan är designad av Havlova Milanda 1969. Sängbord Componibili 3, formgivare Anna Castelli-Ferrieri/Kartell. Väska, Louis Vuitton och Anders Pehrsons Bumling golvlampa, Ateljé Lyktan. Skåp, hittat i källaren hos maken Mats föräldrar, och karaff, Gunnar Ander, Lindshammar. Överkast, Göta Trädgårdh, och tavla, Paul Holsby. Foto Sofi SykfontSänglinnen med retromönster hittar Ulrika framför allt på Tradera eller hos Ellos (mer specifikt kollektionen som Marie Olsson Nylander skapade för företaget). I ett av barnens rum står ett sideboard, fyndat på Marketplace, skålar från finska Humppila, design Tauno Wirkkala och karaff, Empoli, Italien. Foto Sofi Sykfont
En framtida dröm är ett hus som arkitektoniskt stämmer med inredningen. Villan i Bunkeflostrand är byggd 2008 och tanken är att så småningom kunna flytta till ett typiskt 1960-talshus. Ulrika har redan förutsättningarna och önskemålen klara:
– Det ska vara ett enplanshus i gult tegel och med platt tak. Gärna med råa tegelväggar inomhus. Och helst lite större, så att jag får plats med ännu fler saker, säger hon med ett stort skratt.
Smart glas
I den räfflade glasserien Isi, som producerades på Gullaskruf under 1950- och 60-talet, ingår allt från vaser till ishinkar. Det var formgivaren Lennart Andersson som kom med idén att utforma produkter så att även glasmassa i sämre kvalitet kunde tas tillvara. Därav de rektangulära och kvadratiska formerna och det randiga mönstret som dolde ojämnheter. Också färgerna varierade efter vilken glasmassa som fanns tillgänglig.
Hyllsystemet är Nisse Strinnings klassiska design. I hyllan står bland annat gul, orange och brun ljuslykta från Polspotten, gröna Vineta-skålar på teakbricka, brunröda ljusstakar Eternell, Owe Elvén för Orrefors, och Carina Seth Anderssons Cube-vas. Kontorsstol Pub & Club från Bulo, formgiven av Luc Vincent. Foto Sofi SykfontChrister Sjögrens hyacintvaser för Lindshammar kommer i flera olika färger och har blivit populära samlarobjekt på senare år. Foto Sofi SykfontNär Ulrika hade ropat hem familjens matbord i teak på en auktion fick hon taklampan i arbetsrummet på köpet. Överkast, 1960-talstyget Pebbles i sammet som Ulrika köpt direkt från Ulla Jacobsson via en Facebook-sida för retrotyger. Matta, Aida, design Karl Eybl, Österrike, inropad på Auctionet. Foto Sofi Sykfont