Därför väljer allt fler begagnat och möbelvård: ”Attitydförändring”

Stora möbelmärken satsar nu på reparation och att sälja "pre-loved", det vill säga second handförsäljning. Men vad beror denna kursändring mot en mer cirkulär ekonomi på, och vad betyder det för oss inredningsälskande konsumenter?

Fritz Hansen restaurerar och säljer begagnade stolklassiker och Artek erbjuder vintage design. Dux hjälper till med reparation och vidareförsäljning av begagnade möbler, och på plattformen Preowned ska begagnade Ikea-produkter kunna köpas och säljas. Med andra ord: Något är på gång!

– Det är tydligt att både branschen och konsumenterna genomgår en attitydförändring. Det är bra att tillverkarna testar vad de kan göra annorlunda för att bli mer cirkulära, säger Kirsti Svenning, cirkulärrådgivare i Virvle och styrelseordförande i Nr. 17, ett nätverk för hållbar inredningsarkitektur.

Finsk uthållighet kommer också i form av kvalitetsprodukter, som Arteks många designklassiker. Genom sin second hand-plattform ”2nd Cycle” säljer märket begagnade guldkorn som Alvar Aaltos ”Screen 100” och ”Stool 60”, artek.fi.
Genom satsningen ”reDux” samarbetar Dux med utvalda möbeltapetserare för reparationer, och auktionshus där man kan sälja eller köpa vintageutgåvor av producentens möbler. Läs mer på re-dux.se.

Cirkulärt är smart

– Det är nog många i branschen som genuint vill jobba mer hållbart, men detta är också affärsmässigt smart. Strängare regler är på väg, och EU:s gröna tillväxtstrategi, där första delen antogs 2020, har riktlinjer för bland annat producentansvar och spårbarhet.

– Så många som hälften av dagens producenter kan gå under för att de inte klarar den gröna omställningen. Företag som redan är igång med åtgärder har en stor fördel senare, förklarar Svenning.

– År 2050 ska vi ha kapat 95 procent av miljöskadliga utsläpp. Och för att komma dit måste branschen ta några grepp – som att testa olika lösningar och inte minst bidra till nya vanor hos kunderna.

Fritz Hansens cirkulära initiativ Renew inkluderar Recrafted, där begagnade Arne Jacobsen-stolar som har blivit renoverade säljs vidare ”med en historia på köpet” som producenten själv uttrycker det, fritzhansen.com.

Grön konsumentmakt

Just konsumenterna är fokuset i EU:s ”Green Claims Directive” som ska göra det enklare att ta hållbara val. Det syftar till att motverka greenwashing och göra det lättare för konsumenter att göra informerade val när de köper produkter

Förutom politiska beslut som tvingar fram förändringar, är det viktigt att kunderna nu griper de möjligheter som ges, understryker Kirsti Svenning.

– Du kan kräva information från en producent med stöd i lagstiftningen.

– Och så måste vi börja prata om kvalitet i stället för prislapp, och värdesätta patina och historia. Om du värderar en sak över tid, blir det en helt annan kalkyl – en bra stol varar jättelänge, kan säljas vidare och har ett varaktigt värde, avslutar Svenning.

I flera länder ger Ikeas nya satsning ”Preowned” kunder möjlighet att köpa och sälja begagnade Ikea-produkter, vilket bidrar till mer återanvändning.

Tänkvärda siffror

Svenska Naturskyddsföreningen har gjort en översikt över hur många begagnade produkter man kan köpa istället för en ny för att få samma mängd klimatutsläpp. Här är några exempel:

1 ny matta = 26 begagnade
1 ny soffa = 9 begagnade
1 nytt kök = 13 begagnade
1 ny garderob = 13 begagnade
1 ny säng = 9 begagnade
1 ny matplats = 13 begagnade
1 nytt sängklädesset = 10 begagnade

Läs mer i rapporten Bästa bohaget, naturskyddsforeningen.se.

Rulla till toppen