I Dewi Jahjas sommarhem blandas klassiker med kuriosa och vintage med samtida. Så blir det när skatterna efter tre kvinnor, från olika generationer, samlas under ett tak.
Villan på Månvägen i Hemmeslöv ligger inbäddad i grönska. Klätterrosorna sträcker ut sig på tegelfasaden, uteplatsen är omgiven av lummiga fläderbuskar och en gigantisk ek ger skugga i sommarvärmen.
– Jag kallar det för naturtomt, säger Dewi roat och gör en gest mot de vildvuxna buskarna. Tiden räcker inte riktigt till för att ta hand om en stor trädgård. Jag bor i lägenhet i Malmö till vardags och när jag kommer hit vill jag koppla av, inte bara rensa ogräs och klippa häckar.
Hemmeslöv är en del av badorten Båstad på Bjärehalvön i nordvästra Skåne. Dewi Jahjas sommarhem, byggt i början av 1970-talet, hör till ett bostadsområde med flera villor i gult tegel och bruna trädetaljer, som ska efterlikna korsvirke. Under några decennier var huset hela familjens semesteroas.
Den gula tegelvillan som ligger i Hemmeslöv på Bjärehalvön. Huset är byggt 1972 och är omgivet av en stor och lummig tomt.
Stilarna och epokerna blandas med varandra. I det gröna rummet står en fårskinnsklädd fladdermusfåtölj eller BKF-fåtölj. Originalet ritades av spanjoren Antonio Bonet och argentinarna Juan Kurchan och Jorge Ferrari-Hardoy 1938. Via amerikanska Knoll kom den sedan till Europa. Till vänster soffbord i teak från 1960-talet och över det hänger Majolika-taklampa i jugendstil. På fönsterkarmen, så kallade noppskålar, Nyppylä/Krokus, design Saara Hopea, för Nuutajärvi, Notsjö. Matta, RC Rakel Carlander. Mitt i huset står matsalsmöblemanget med ett gammalt bord av den värmländska möbelsnickaren Elis i Taserud, som Dewi har kombinerat med moderna Giron-stolar. Bordsytan var skadad, så den har Dewi målat svart för att passa ihop med stolarna. Musselmalet-porslin/Royal Copenhagen och hög glasvas, Alvar Aalto, Iittala. Taklampa från Gubi, designad av Claus Bonderup och Torsten Thorup. Dewi arbetade under många år som tv-producent i Stockholm, men flyttade för några år sedan till Malmö. Under sommaren bor hon i Hemmeslöv.
– Jag växte upp i Värmland och reste till Skåne på somrarna. Vi var ett stort kompisgäng som brukade samlas på stranden och vi hade så kul!
– Jag har överhuvudtaget många fina minnen från de åren. Idag är det lika underbart att komma hit och få lämna stadslivet för ett tag. Jag känner lugn och lycka när jag är här.
Trettio flyttlådor med porslin
Dewi arbetade länge som tv-producent i Stockholm, men för fyra år sedan lämnade hon branschen och huvudstaden för ett mer hållbart liv i södra Sverige. Dessförinnan hade hon ärvt fastigheten efter mamma Berit, som gick ur tiden 2008. Till kvarlåtenskapen hörde också alla inventarier.
– Jag bodde i huset i ett halvår innan jag fick tillträde till min nya lägenhet i Malmö. Då passade jag på att gå igenom allt. I carporten stod minst trettio flyttlådor fyllda med porslin, keramik, glas och annat. Jag vet inte hur många timmar jag har ägnat åt att googla och leta efter information. Jag ville lära mig allt om föremålen och formgivarna för att förstå vad jag plockade upp och för att kunna ta hand om allt på rätt sätt.
Till vänster, vas ur Hammershøj-serien, design Hans-Christian Bauer/Kähler, och Chamotte-vas av Gunnar Nylund för Rörstrand. Liten rund vas, Nittsjö. Steg för steg har Dewi blandat in sina egna saker bland de ärvda föremålen. Som George Carwardines taklampa Original 1227, Anglepoise, till exempel. I hyllan till vänster står bland annat keramik av Olle Alberius, serien Titus för Rörstrand, en samling gröna Pärlan av Tyko Axelsson, Reijmyre, och en orange glaskanna av Erik Höglund. På soffbordet, ritat av Dennis Marquart för OX Denmarq, står en vas signerad Tom Wilson, Bo Fajans-61. Apan i keramik är formgiven av Mari Simmulson och bordslampan till höger, Helena Tynell för Luxus 1968. Skinnsoffa, Arne Norells Mexico från 1970-talet. Finska formgivaren Helena Tynell har designat den vita Luxus-bordslampan. Mönstrad kudde, Feathers från Littlephant.
Musselmalet-porslinet fanns i de många kartongerna som Dewi har packat upp efter mamma och mormor. Den klassiska serien från Royal Copenhagen har varit i produktion sedan 1775.
På en hylla samsas en samling Stig Lindberg-keramik med ett par Alvar Aalto-vaser. I matrummet står två Bumling golvlampor på varsin sida om ett rustikt gammalt linneskåp och kaffet serveras i Kunglig Dansk Musselmalet-porslin. I kartongerna förvarades inte bara Berits efterlämnade skatter utan också ting som en gång tillhört mormor Astrid.
– Både mamma och mormor var mycket intresserade av konst, inredning och design. Mamma arbetade på Svenskt Tenn som ung och mormor var oerhört kunnig när det gällde dåtidens moderna formgivare. Hon köpte många unika föremål som inte fanns i var mans hem.
Vintagelampa i mässing och Stig Lindberg-fat. Intill en gul stengodsvas från Rörstrand, design Gunnar Nylund, och Nittsjö-vas av Erik Mornils. Liten gul vas, Eva Jancke-Björk, Bo Fajans, och turkos vas, Carstens Tönnieshof/W Germany. Under, två Alvar Aalto-vaser i klarglas och lockskål i opalglas. Tavla, färglitografi Carmen av Mårten Andersson.Dewi Jahjas sommarboende i Båstad är inte som andra. Det är ett hem präglat av tre kvinnor – från skilda generationer, med olika liv och olika smak. Till vänster skymtar omklädd soffa från Ikea och i hyllan står bland annat föremål signerade Gunnar Nylund, Alvar Aalto, Eva-Jancke Björk med flera. I förgrunden ett keramikfat från Mateaus.
Vardagsrummet med omklädd Ikea-soffa och en äldre Dux-fåtölj. Brevid altandörren, en1930-talsspegel av Birger Ekman/Mjölby Intarsia och antik stol omklädd i William Morris tyg Golden Lily.
Satt sin prägel
Samtidigt har det varit självklart för Dewi att steg för steg sätta sin prägel på sommarhuset. Köket har moderniserats, ett par väggar har fått ny färg och inredningsdetaljer har bytts ut eller ändrat plats. Som hon själv säger: ”Jag vill inte bo i ett museum”.
– Jag gillar att hålla på med kontraster, att blanda högt och lågt. Därför har jag tagit hit mina mer moderna möbler, lampor och egna loppisfynd. Några lite kitschiga saker.
Sybord med lyrfot i Karl Johan-stil och Oscarianska kandelabrar. Ovanför hänger René Magritte-postern Den falska spegeln, köpt på MoMA i New York 1982. Dewis mamma och mormor var båda roade av design och mycket av det som finns i huset är ett arv efter dem. Miniatyr, Berndt Friberg, sedan Gunnar Nylund-kanna, modell 266, Rörstrand. Skulpturer av Anne och Peter Stougaard, som Dewis mormor köpte i Danmark på 1970-talet.
Läshörna i vardagsrummet med Yngve Ekströms Lamino-fåtölj, designad 1956. Över soffbordet hänger Tom Dixons Void taklampa i mässing. Det antika bordet liksom Rörstrandskålen med petunior är arv efter mormor Astrid.
– Hela inredningen är från skilda tidsåldrar och i olika stilar. Det fungerar så länge det finns en röd tråd i färger och former.
Medan vissa efterlämnade möbler och objekt har sålts på auktion eller loppis, kommer andra att stanna kvar i Hemmeslöv.
– Jag vill behålla det som jag tror att mamma och mormor älskade mest och inte ändra på allt. Om morgnarna tar jag med mig en kopp kaffe, öppnar terrassdörren och sätter mig utomhus för att lyssna på fågelsången. Det är märkligt, men då känns det som om de båda är med mig.