I Vällingby utanför Stockholm bor Kajsa Rosell med familj. Hemmet är ett arkitektritat 1950-talsradhus där loppisfynden är många och omtanken stor.
Hon handlar sällan på auktioner eller Tradera. I stället går hon på skattjakt hos Myrorna, Erikshjälpen eller någon annan hjälporganisation som också driver secondhandaffärer.
– Att återälska är inte bara ett fint ord, alla tjänar på att ta till vara på det som redan finns. Samtidigt vill jag göra gott och väljer helst ställen där intäkterna går vidare till välgörande ändamål.
För många är Kajsa Rosell mest känd som ”Kajsa fyndar”. På sitt Instagramkonto med samma namn sprider hon inspiration, ger råd och delar med sig av sin kunskap.
– Det började med att jag hittade fina saker till andra på mina loppisrundor. Jag fotograferade och skickade sms med tips till kompisar, släktingar och kollegor. Till slut skapade jag ett Instagramkonto för att göra det enklare både för mig och för dem. Sedan hakade fler och fler på …




Idag har kontot fler än 13 000 följare och Kajsa har samlat likasinnade under olika taggar som #loppafrånsoffan, #loppislanga och #loppisdukning. Hon har uppmuntrat till att köpa begagnade julklappar, samlat in pengar till Rosa Bandet och i år blev hon nominerad till Erikshjälpens utmärkelse Årets secondhandprofil. Men nästa stora äventyr finns inte på nätet, utan i Spånga och nyöppnade butiken Vintage hos Kajsa.
– När jag fyllde femtio började jag fundera på om det kanske var dags att våga sig på något nytt. En väninna, som råkade gå förbi en ledig affärslokal, ringde och föreslog att vi skulle titta på den. Två veckor senare stod jag med nyckeln i handen.
Lokalen är numera fylld med mindre möbler, väggarna pryds av konst i olika former och på hyllorna samsas allt från ljusstakar och tallrikar till vaser och skulpturer.

i akrylplast, Vetro Acrilico. Barskåpet i bakgrunden är från 1940-talet. Det är tillverkat av mahogny och har intarsiadekorationer i flera träslag med motiv från Noaks Ark.



Själv bor Kajsa sedan många år tillbaka med sin familj i Vällingby. I det 170 kvadratmeter stora gavelradhuset, som arkitekten Fritz Ridderstolpe ritade åt sig själv på 1950-talet, har de hittat sitt drömboende.
– Det tar längre tid att inreda med återälskat, men jag bestämde mig tidigt för att vi inte skulle ha några nyproducerade saker. Vårt hem har fått växa fram långsamt och är lekfullt och tillåtande, med barn, djur och mängder av kreativa projekt. Det är alltid liv och rörelse härhemma … eller kaos om man så vill!




5 bästa loppistipsen
- Var ute i god tid. Det gäller särskilt på bakluckeloppisar – fyndchanserna är som störst när säljarna packar upp.
- Tänk fågel, fisk och mittemellan i butikerna. Det vill säga sträck på dig för att se vad som står på översta hyllorna, titta vad som hänger på väggarna och knäböj för att hitta det som göms på golvet.
- Hellre många snabba och korta rundor till affärerna än en enda lång shoppingdag. Då räcker energin längre.
- Ha framförhållning. Stor efterfrågan påverkar priserna, så handla när intresset är som minst. Vinteroveraller till barnen på sommaren, baddräkter på vintern och så vidare.
- Använd fantasin och föreställ dig alltid hur objektet skulle kunna se ut om det polerades eller målades om.
Vällingby …
… invigdes 1954 och var en så kallad ABC-stad, byggd vid tunnelbanan. A stod för Arbete, B för Bostad, C för Centrum och var ett dåtida modernt stadsplaneideal. Under 1950- och 60-talet vallfärdade besökare till förorten för att få se ”framtidsstaden”. Radhusen som hör till Brf Ateljén började byggas på hösten 1955 efter ritningar av Höjer & Ljungqvist arkitektkontor. Fritz Ridderstolpe, som också ingick i Vällingby-projektet, ligger bakom gavelradhuset på Tornedalsgatan som Kajsa Rosell och hennes familj bor i. I samma länga bodde förre statsministern Olof Palme, som flyttade in med hustrun Lisbeth i slutet av 1950-talet. Numera är Vällingby som helhet klassat som särskilt kulturhistoriskt värdefullt och Brf Ateljén har grön märkning, den näst högsta skyddsklassningen.

Artikeln publicerades först hos Scandinavian Retro.

