I år fyller Mumintrollet 80 år och är – med teman som naturkatastrofer, krig och sin brokiga familj – mer aktuell än någonsin. I berättelser och illustrationer lämnade Tove Jansson efter sig en skatt av fantasi, värme och medmänsklighet.
Författaren och illustratören Tove Jansson var en mästare på att gestalta det stora i det lilla. Det vardagliga i hennes berättelser och illustrationer, inte minst i muminvärlden, har ofta djupt medmänskliga budskap om identitet och frihet som fortsätter att beröra
generationer jorden runt. Tove Jansson själv levde ett liv där konsten och kärleken stod i centrum. Och hon vägrade att anpassa sig till samhällets förväntningar.
Redan som barn satt Tove ofta i mammas knä och såg illustrationer växa fram. Uppväxten i konstnärshemmet i Helsingfors formade hennes liv och karriär. Pappa, Viktor Jansson (1886–1958) var bildhuggare och mamma Signe Hammarsten-Jansson (1882–1970), en produktiv illustratör som formgav frimärken och sedlar, men även karikatyrer för satirtidskriften Garm.
Som ung på 1930-talet reste Tove genom Europa och följde den växande nationalismen med oro. Hon var pacifist och vägrade att acceptera förtryck och hat. Detta märks tidigt i hennes illustrationer för antifascistiska Garm, där också hon började som tecknare 1938. Tove kritiserade både Hitler i Tyskland och Stalin i Sovjet under eget namn, vilket väckte reaktioner även hos hennes pappa som var tyskvän. Vid samma tid hade Tove en flerårig relation med den några år äldre Sam Vanni, vilket inte uppskattades av fadern. Han var avogt inställt till judar. Men den självständiga Tove lät sig inte hindras, utan fortsatte att träffa sin Sam. Tove skrev också noveller och målade. Det var i måleriet hon hade sin största passion, men illustrationerna betalade bra. Mitt under krigets kaos skissade Tove det första Mumintrollet.

Initialt är han en busig, till och med lite uppkäftig, figur vid namn ”Snork” som dyker upp i Garms aprilnummer 1943 och återkommer sedan regelbundet.
Den första muminboken, Småtrollen och den stora översvämningen (1945) ges ut kort därpå, och handlar om katastrofer, flykt och vikten av gemenskap. Här introduceras de vänliga och nyfikna muminkaraktärerna, som ständigt söker trygghet i en hotfull värld. Handlingen kretsar kring Muminpappan som är försvunnen – såsom många av samtidens helsingforsfäder under kriget – och som räddas med hjälp av Muminmammans rådighet – en spegling av Toves mamma, som var den egentliga försörjaren i familjen Jansson.

I ungdomen hade Tove kärleksrelationer med både män och kvinnor, trots att homosexualitet var ett brott i Finland fram till 1971. Tove såg kärleken som ett möte mellan människor. 1957 träffade hon konstnären Tuulikki Pietilä som blev hennes partner under 45 år. Tuulikki inspirerade Tove till den jordnära och trygga Too-ticki, som dyker upp i muminboken Trollvinter (1957). Även andra personer i Toves omgivning blev vänfasta figurer i Mumindalen. Äventyraren Snusmumriken inspirerades av journalisten Atos Wirtanen, som Tove var förlovad med före Tuulikki. Miljöerna i Mumindalen är också starkt inspirerade av familjens sommarhem i Borgå och Stockholms skärgård.
Inkludering och medmänsklighet går som en röd tråd genom Tove Janssons verk, inte minst i Muminböckerna. Familjebegreppet är ett flexibelt begrepp, och figurer som Sniff och Too-ticki visar att gemenskap kan finnas – även utanför blodsband. Likaså ras- och genusfrågorna är ständigt närvarande. Mumindalen är en plats där alla är självklart välkomna – oavsett vem man är.

Tove Jansson (1914–2001)
• Finlandssvensk författare, illustratör, konstnär och serieskapare som var verksam
i över 70 år. Skrev dikter och visor, målade bokomslag och glasmålningar, affischer såväl som väggmålningar, ritade karikatyrer och hade många kommersiella samarbeten.
• Tove Jansson studerade vid Konstfack i Stockholm, Finska Konstakademien i Helsingfors och L’École des Beaux-Arts i Paris. Målade gärna i olja och höll länge fast vid naturalismen. Hon skapade flera storskaliga målningar, bland annat freskerna Fest i stan och Fest på landet till Stadskällaren i Helsingfors (1947). Under 1950-talet antog måleriet en mer förenklad form.
• Hon hade ateljé i Helsingfors och tillbringade nästan 30 somrar på den lilla ön Klovharun i Borgå skärgård, med sin livspartner Tuulikki Pietilä.
• På 1950-talet grundade Tove Jansson och hennes bror Lars Jansson (1926–2000) före-
taget Moomin Characters Oy Ltd. Företaget hanterar än idag upphovsrätten till muminfigurerna och drivs av familjemedlemmar.

Reportaget publicerades först hos Scandinavian Retro.

