Dilber samlar på keramik från Upsala-Ekeby: ”Jag är nog aningen hemmablind”

För Dilber Demirbag är vaserna, skålarna och faten så mycket mer än bara vackra objekt att ställa i hyllorna. Att samla keramik från Upsala-Ekeby är ett sätt att hylla tonåren i Uppsala.

Den första pjäsen fick hon i födelsedagspresent för flera år sedan. I det inslagna paketet låg Anna-Lisa Thomsons praktfulla Paprika-vas – och förälskelsen var omedelbar. 

– Det var så mitt intresse väcktes. Det händer att gäster som kommer hem till oss för första gången blir lite över­raskade: ”Hur många vaser har du egentligen?”. Jag är nog aningen hemmablind när det gäller just det, säger Dilber och skrattar. 

Bakom soffan är dörren till sovrummet igenstängd och på hyllorna står i stället vaser från bland annat Upsala-Ekeby och Gefle på parad. Kuddar H&M Home och Svenskt Tenn.
I förgrunden mässingsljusstakar, design Hans-Agne Jakobsson. 
Närmast en vas ur Mari Simmulsons serie Rhodos för Upsala-Ekeby, tillverkad mellan 1958 och 1960. Därefter vaser som tillverkades för EPA-varuhusen och såldes under varumärket Glory/Örjan. Längst bort skymtar en Anna-Lisa Thomson-vas med dekor av fiskar och sjöstjärnor i relief.
I matsalen är bordet Superellips, ritat av Bruno Mathsson, uppdukat med skålar, assietter och uppläggningsfat från Upsala-Ekeby. Stolar Sjuan, Arne Jacobsens klassiker för Fritz Hansen, från 1955. I fönsternischerna samsas flera Upsala-Ekeby golvvaser av bland andra Vicke Lindstrand, Anna-Lisa Thomson och Ingrid Atterberg. Taklampan Pia, Thore Ahlsén för Gärsnäs. Det är den största modellen, 90 cm, som inte längre är i produktion. 
HÄR BOR … Dilber Demirbag och maken Johan Pokorny. VAR: I en femrummare på 170 kvadratmeter i Vasastan, Stockholm. Flerfamiljshuset byggdes 1903.  SAMLAR PÅ: Framför allt Upsala-Ekeby men också keramik från Bo Fajans, Rörstrand, Nittsjö med flera. Plus väskor och scarfar från de stora internationella modehusen.INSTAGRAM:
@dilberdemirbag

Det är omöjligt att inte häpna över mängden Upsala-Ekeby-föremål hemma hos Dilber Demirbag. På ett sidobord i vardagsrummet trängs ett tjugotal vaser i olika skepnader. I matsalens djupa fönsternischer står flertalet pampiga golvvaser och i hyllan bakom soffan samsas rader av skilda modeller. Eftertraktade verk av konstnärer som Vicke Lindstrand, Mari Simmulson, Sven Erik Skawonius med flera. 

– Jag tycker om alla färger och former, men jag är särskilt svag för celadongrönt, beige och vitt. Och framför Ekeby bruk var Skandinaviens största kakelfabrik och hade dessutom stora försäljningsframgångar, framför allt under 1950-talet, med prydnadsföremål i lergods. Tillverkningen upphörde under 1970-talet, men industrilokalerna finns fortfarande kvar.  

Det finaste man har ställer man på bordet. Underst, fruktfat av Arthur Percy, mellan klyftskål, formgiven av Anna-Lisa Thomson, och överst, Ruben Wallströms Kålblads-assietter. Handblåst karaff Caroline i kristallglas från In Flore. Litet fat och mindre klyftvaser, Anna-Lisa Thomson. 
Genom åren har Dilber också samlat på vintagescarfar och på soffan ligger en blommig variant från Hermann Stocki. 
Soffan i vardagsrummet köptes begagnad för femton år sedan, men fick ny klädsel för ett tag sedan. ”Jag klär hellre om, än köper nytt”, säger Dilber. Fåtöljer, Parallell Bar, design Florence Knoll för Knoll. Soffbord, Flower Mono från Swedese. Golvlampa, Napoleon vid Nilen, Gärsnäs. Taklampa, Östen Kristiansson för Luxus. Konstverk till vänster, David Bowie i Tennishallen 1976, Torbjörn Calvero/Galleri Jan Wallmark. På golvet, röllakan Ängen, Ingegerd Silow för Axeco. 
Dilbers Upsala-Ekeby samling började med en av Anna-Lisa Thomsons Paprika-vaser, nu står flera av dem på öppna spisen. Intill, ljusstaken Klöver, ritad av Josef Frank, och 1920-talskrukan Vågig, båda Svenskt Tenn. Kay Bojesens elefant och björn samt en Upsala-Ekeby lockskål.  
Soffbord, Flower Mono, Swedese, och fåtölj Knolls Parallell Bar. Kudde, Pom Pom/Byon. På bordet, Chamotte-vaser, Gunnar Nylund för Rörstrand och kulljusstake, Sigurd Persson. På öppna spisen i bakgrunden tronar Anna-Lisa Thomsons Paprika-vaser. Sideboardet till vänster är Svante Skoghs Borgia/AB Seffle Möbelfabrik och 1960-talslampa, modell B8449, Boréns. 
Från vänster Svenskt Tenns Vänskapsknuten. Vaser av bl a Anna-Lisa Thomson, Ewald Dahlskog och Harald Östergren. På golvet, en Greta Runeborg golvvas och Anna Lisa Thomsons Havsflora vas 1079B, som tillverkades mellan 1951 och 1964. Konstverk av Anders Lidén.

– När jag var yngre tänkte jag aldrig på att fabriken låg precis i närheten. Jag minns att jag promenerade över ängarna, från Flogsta till Eriksberg, och då hittade jag ofta skärvor av keramik på stigarna och i marken. 

Dilber får en värme i rösten när hon berättar om livet och vardagen i byn. Om uppväxten med sina syskon; en bror och tre systrar (och ja, en av dem är artisten
Dilba om någon tycker att efternamnet klingar bekant). Hon talar om sambandet mellan flisorna som låg gömda i jorden – och Thomson-vasen som hon fick i present många år senare. 

– Jag är väldigt noga med skicket på det jag köper. 

Föremålen ska vara hela, men jag räds inte några nagg eller krackeleringar. På något underligt vis känns det som om jag vill laga det som var sönder i det förflutna …

Dilber har arbetat länge med kredit- och affärsinformation och dessutom drivit eget inom klädbranschen. Fritiden ägnar hon åt att besöka loppmarknader och leta objekt på nätet. 

Samlingen omfattar keramik från flera olika tillverkare. Vit golvvas, Erik Mornils för Nittsjö. Intill, fajansvas, Stig Lindberg/Gustavsbergs Studio. 
Bordet Superellips, Bruno Mathsson/Fritz Hansen, och auktionsfyndade stolar. Tallrikar, Oiva Toikkas serie Kastehelmi/Iittala. Ljuslyktor, Bo Bergström, Royal Krona. Glasbruken Skruf, Gullaskruf, Åseda och Björkshult gick ihop 1973 och två år därefter bildade de, tillsammans med Målerås glasbruk, Royal Krona. På väggen hänger posters med Malcolm Grears Guggenheim museum från 1969. Taklampa Bumling, formgiven av Anders Pehrson för Ateljé Lyktan 1968. Lampa till vänster, EWÅ Värnamo.
Som nattduksbord, Componibili/Knoll förvaring, skapad av Anna Castelli Ferrieri 1969. På den står en Anna-Lisa Thomson urna, modell 2617, från 1930-talet. Sänglampa, Hans-Agne Jakobsson/Markaryd. Sänglinne, H&M Home, och fondvägg från Photowall.
Till vänster i fönstret står Spiral-vaser, designade för Upsala-Ekeby av Ingrid Atterberg 1949 och i produktion till och med 1958. På skåpet står blandade skatter från Upsala-Ekeby, Gefle och Bo Fajans, men också från danska Zeuthen. Konstverket är signerat Wästerberg.

– Det är min hobby och jag har hittat många fina saker hos Myrorna och Stadsmissionen. Sedan lägger jag nog ett par timmar varje dag åt att söka på olika sajter, speciellt på Tradera. 

Men det är inte bara keramik som lockar. Dilber drar ut en låda ur byrån i vardagsrummet och i den gömmer sig en mängd sidenscarfar från Dior, Gucci, Hermès och andra stora modehus. Alla vintage och i sällsamt gott skick. 

– En del köper aktier eller investerar i fastigheter, det gör inte jag. Mina vaser och scarfar ökar också i värde, men jag får njuta av dem under tiden! 

Fabriken i Ekeby, fotograferad 1935.
Anna-Lisa Thomson med några av sina alster 1937.

Eekeby Bruk …

… grundades 1886 på marker som innehåller ishavslera och som lämpade sig väl för tillverkning av tegel, kakel och lergods. Till en början producerades byster och urnor vid sidan av teglet och kakelugnarna, och senare också krukor, vaser och fat. Under årens lopp köptes flera konkurrenter upp, till exempel införliv-
ades Gefle och Karlskrona Porslinsfabriker i koncernen. 1955 tillverkades 200 000 kakelplattor varje dag samtidigt som hushålls- och konstkeramiken blev alltmer populär. Många framstående formgivare var anställda vid bruket, till de mest omtalade hör Anna-Lisa Thomson, Vicke Lindstrand, Mari Simmulson, Ingrid Atterberg och Hjördis Oldfors. På 1960-talet, när plast och andra material dök upp, började försäljningen att sjunka. Inga nya föremål tillverkades efter 1973 och i slutet av 1970-talet lades fabriken ner. 

Artikeln publicerades först hos Scandinavian Retro.

Rulla till toppen