I hemmet i Kungsbacka samsas möbelikoner med omtalad fotokonst och unikt konsthantverk. Framför allt keramiken har fångat Johan Brinks intresse genom åren – och alldeles särskilt berättelserna bakom föremålen.
En del samlare ser sina köp som investeringar och hoppas på försäljning med förtjänst. Andra handlar med hjärtat och drivs av passion och nyfikenhet. Johan Brink hör tveklöst till de senare.
– Jag fastnar för föremål där det är tydligt att upphovsmakaren har en känsla för former och material. Hantverkskunnandet lyser igenom helt enkelt. Och om uppgifterna är knapphändiga är det rätt spännande att försöka spåra formgivaren och historien bakom.
Intresset för fotografi, design och keramik är omöjligt att missa hemma hos Johan och hustrun Anna Karin. I hallen hänger Christer Strömholms svartvita bilder, mitt i vardagsrummet tronar Patricia Urquiolas knallgula soffa och i Stringhyllan intill står ting signerade Stig Lindberg, Pablo Picasso med flera.
Det mesta i inredningen är inropat på auktioner eller köpt i antikaffärer. Modulsoffa från1970-talet, handlad hos Vintagebyrån i Varberg. Soffbord Scholten & Baijings för Karimoku New Standard. På sideboardet till vänster: Golvvas okänd, glasskulptur av Ludvig Löfgren, Blue Hawaii, Kosta Boda. Ovanför tv:n: Fotografi av Lovisa Ringborg samt grafik av Sam Francis och Georges Braque. Golvlampa, design Börje Claes, och turkos Vitra Panton Chair. Stolen ritades av Verner Panton 1959 och sattes i serieproduktion av Vitra åtta år senare. Stringhylla Continental med diverse keramikskatter. Skulptur på golvet, Anton Alvarez/Galleri Thomassen, och intill, keramikvas, Olle Alberius/Rörstrand. Gul soffa, Tufty Times, Patricia Urquiola för B&B Italia,och golvlampa Bergboms. På väggen hänger Maria Fribergs Almost there. Foto Sofi Sykfont
Den spanska arkitekten Patricia Urquiola har designat soffan Tufty Time, B&B Italia. Gul golvlampa, Bergboms. På väggen, Almost there, Maria Friberg. Skåpet till höger stod ursprungligen hos en herrekipering i Trollhättan. I lådorna gömmer sig delar av Johans digra samling av fotoböcker. Vit skulptur, Cajsa von Zeipel. Foto Sofi SykfontSamlade skatter. Överst: Skulptur Heart of Gold, Oscar Gard Montán. Upsala-Ekebyvas av Vicke Lindstrand, modell 352, som producerades mellan 1944 och 1948. Även vasen intill är Vicke Lindstrand för Upsala-Ekeby. Skulptur, Arne Jones. Mellersta hyllan: Samling med miniatyrer och vaser, framför allt av Stig Lindberg men också av Morten Løbner Espersen. Nedre hyllan: Pablo Picassos Petit Soleil, Madoura-keramik, inramad av Sandeng Ram. Fransk keramikvas, Jacqueline och Jean Lerat. Kanna, Pablo Picassos Head, 1956. Foto Sofi SykfontJohan Brink är copywriter till yrket och bor i centrala Kungsbacka tillsammans med hustrun Anna Karin. Foto Sofi Sykfont
För tio år sedan, när barnen Ebba och Erik flugit ur hemmet, lämnade paret Brink 1970-talsvillan utanför Kungsbacka och flyttade till en lägenhet i mitt i stan. Numera bor de på översta våningen i ett flerfamiljshus från 1954.
– Vi tyckte att lägenheten hade karaktär, även om många originaldetaljer renoverats bort tidigare. När det gäller inredning har vi en förkärlek för 1960- och 1970-tal och vi gillar färg. Det har hänt att vi har testat att måla en vägg beige, men det slutar alltid med att vi målar om i en starkare kulör.
Att flytta från en villa med generösa ytor till en lägenhet med begränsade utrymmen kan vara en utmaning – särskilt för någon som har haft samlandet som hobby i tre decennier.
– Genom åren har jag nog tänkt mer volym än kvalitet, säger Johan med ett snett leende. Ett tag hade jag runt hundratrettio fajanser från Gustavsberg. Det var snyggt så länge de fick plats i ett vitrinskåp, men så småningom stod de överallt. Det är en hårfin gräns mellan ett trivsamt hem och något som mer liknar ett museum.
På soffbordet, skålen Bird with tuft, Pablo Picasso 1952. Keramikskulptur, Anna Karin Brink, och Åsa Jungnelius ljuslykta Cosy candle. Foto Sofi SykfontJohan Brink har under många år arbetat med fotografi i olika former. En del av fotografierna är inropade på auktion, andra är gåvor från fotograferna själva. På väggen hänger till exempel Christer Strömholms Kyssen, Paris, 1962, och Hans Geddas Nelson Mandela, 1990. Övriga fotografier av Eva Klasson, Sune Jonsson, Tore Johnson och Johan Bergmark. Pilasterhylla, design John Kandell, och vit stol, Vico Magistretti för Artemide, 1969. Rund vas i bakgrunden, Arthur Andersson, Wallåkra, och golvvas, Herman Fogelin. Pall Lilla Snåland, Marie-Louise Hellgren för Stolab. Konstverk, Albert Johansson. Den röda väggfärgen är Beckers Passion NCS S 4040-Y90R och soffan i förgrunden från Vintagebyrån i Varberg. Foto Sofi SykfontPeter Johanssons Självporträtt i rött, 2012, och väggornament, Kristine Thenman. På bänken står två fajanser av Stig Lindberg för Gustavsberg med en etsning av Henri Laurens i bakgrunden. Foto Sofi Sykfont
I hallen hänger färgstarka vintage väggreliefer som påminner om Verner Pantons Bubble Panels. Foto Sofi SykfontKudde med Fernand Légers målning La Botte de Navets från 1951 som motiv. Från Jules Pansu. Foto Sofi SykfontMatsalsmöblemangets stolar är Niels Kofoeds modell Peter, formgivna för danska Kofoed Hornslet. Duk av Viola Gråstens 1950-talstyg Raff för Nordiska Kompaniet. I bakgrunden ett skåp som en gång stod i en herrekipering i Trollhättan. Numera rymmer den delar av Johans stora samling av fotoböcker. Ovanpå skåpet står bland annat vas av Per B Sundberg, Orrefors, och Blow away vase, Front Design för Moooi. Keramik i hyllan av Claes Thell, Mats G Svensson, Bengt Berglund, Anders Bruno Liljefors och Lisa Larson. Foto Sofi Sykfont
Under det senaste året har Johan hyrt ett rum på Forum Göteborg dit han transporterat, ställt upp och prismärkt en del av alla sparade skatter. Designmarknaden är Nordens största med utställare och entreprenörer som erbjuder vintage, design, antik, konst och mode i Gamlestadens Fabriker.
– Meningen var att jag skulle sälja grejer, men det har snarare blivit så att jag har jagat och köpt ännu fler saker att ställa i hyllorna. Dessutom är det väldigt roligt att prata med folk som kommer förbi. Många besökare har enorma kunskaper och berättar gärna om sina samlingar. Så i det stora hela tror jag faktiskt att det går bättre med försäljningen när jag inte är där …
Och ofta är det just historierna kring formgivarna och föremålen som lockar mest. I vardagsrummets Stringhylla står några utvalda vaser, skulpturer och miniatyrer. Johan pekar på en av dem, en mindre vas med ett motiv som påminner om en afrikansk mask. ”Troligen dansk” stod det i auktionsfirmans sparsmakade beskrivning.
– När jag gjorde efterforskningar visade det sig i stället att den formgivits av det franska paret Jean och Jacqueline Lerat. Sedan kom det dessutom fram att samma par gjort en julkrubba som står i Sankt Petri kyrka i Klippan. Det är en ikonisk byggnad som arkitekter från hela världen vallfärdar till. Jag har ingen aning om vad vasen är värd, men det spelar ingen roll för historien är så fantastisk!
Vasen, inropad på auktion, är signerad Isaac Grünewald under perioden han var knuten till Rörstrand (1942–1946) och är en av favoriterna. – Den blev kanske lite väl dyr, säger Johan. Men jag älskar den! Foto Sofi SykfontDuk, Viola Gråsten för Nordiska Kompaniet, skål av Lisa Larson för Gustavsberg och del av Niels Kofoed-stol. Foto Sofi SykfontDet gamla träskåpet är ursprungligen ett dockskåp som Anna Karins mormor ägt. Ovanpå står keramik av bland andra Lisa Larson. Foto Sofi Sykfont
Hyllan Moment från 1980-talet, i arbetsrummet, är Niels Gammel-gaards design för Ikea. Den rymmer inte bara böcker utan också konst av Sonia Delaunay, Pia Törnells vas Cirrus, Rörstrand, och Kjell Jansson. Blandad keramik av Eva Göransson, Emi Fujii (som var assistent till Lisa Larson), Anna Kåks, Britt-Ingrid Persson (BIP), Åsa Johansson, Rolf Palm och Marcel Wanders. Konstverk till vänster, Anna Persson, och på golvet keramik av Yngve Blixt. Foto Sofi SykfontGustav Leeks 1960-talslampa i glas för Orrefors i gästrummet. Ett fotografiskt verk av Marcel Pabst står lutat mot väggen och prydnadskudde med mönster av Liselotte Watkins. Foto Sofi Sykfont
Vid sidan av keramiken är fotografi en stor passion och löper som en röd tråd genom både privat- och yrkesliv. Förutom att Johan fotograferar själv och skriver om ämnet, har han bland annat arrangerat utställningar tillsammans med Hasselblad Center, Valand (Högskolan för konst och design) och Fotograf-iska i Stockholm. En del av sina tvåtusen fotoböcker har han sålt av efterhand, men på en vägg i hemmet hänger fotokonst av Gunnar Smoliansky, Anders Petersen, Eva Klasson, Martin Bogren med flera.
– Om jag hade varit ekonomiskt oberoende och kunde göra vad jag ville, skulle jag öppna ett galleri, säger Johan. Det hade varit ett fantastiskt sätt att stötta unga fotografer och konstnärer på … och det hade såklart varit roligt att få visa upp min egen samling!
Konstnären Sonia Delaunay på väggen i sovrummet med en mindre akvarell av Jean Leppien till höger. Till vänster, tuschteckning av Daniel Eatock, inköpt på Galleri Thomas-sen. Nattduksbord Anna Castellis Componibili för Kartell. Lampa, Bertil Brisborg för Nordiska Kompaniet, och högtalare Bose. Sänglinnet är vintage från 1970-talet, inköpt i originalförpackning på Tjolöholms bakluckeloppis. Foto Sofi Sykfont
Fastigheten är från 1954 men många av originaldetaljerna har renoverats bort under årens lopp. Köksinredning, Poggenpohl, och i förgrunden Front Designs stol Selma, Ikea PS, 2009. I Stringhyllan bland annat keramik av Masayoshi Oya/Studio Oyama (randiga burkar) och vit teservis Nippon, Masato Yamamoto för Gustavsberg. Foto Sofi SykfontOmtalade kyrkan Sankt Petri i Klippan, ritad av Sigurd Lewerentz.
på Instagram …
… berättar Johan Brink om keramik och delar med sig av fakta och anekdoter om föremålen ur den egna samlingen. Om vasen på bordet skriver han:
”Isaac Grünewald var en firad konstnär när han kom till Rörstrand 1942 för att överföra sin expressionism på keramik. Han assisterades av Carl-Harry Stålhane och tillsammans skapade de ett uttrycksfullt fajansmåleri på vaser, skålar och fat. Men tiden på Rörstrand blev kortvarig. 1946 omkommer Grünewald ledsamt i en flygolycka utanför Oslo. Författaren Pär Lagerkvist beskrev hans konst i en utställningskatalog: ’Expressionisten fångar på duken en stämning, en färgharmoni i avsikt att ge ett skönhetsintryck vars intensitet är god mätare av hans förmåga och konstnärliga lidelse’. Och visst kan man hålla med?”