Hantverksmässiga produkter och färger som tar för sig – nu släpper Ikea den andra upplagan av kollektionen ”Mävinn”. Vi fick en pratstund med Maria Vinka, en av formgivarna bakom kollektionen.
Ända sedan 2012 har Ikea samarbetat med sociala företag, för att designa och producera produkter, senast 2023 släpptes första delen av ”Mävinn” och nu är det dags för den andra delen att se dagens ljus. Precis som förra gången är kollektionen skapad tillsammans med fem sociala företag och lokala hantverkare från Bangladesh, Indien och Jordanien och formgiven av Paulin Machado och Maria Vinka.




Maria Vinka om Ikea-kollektionen ”Mävinn”:
Hur har det varit att ta fram kollektionen?
– Som formgivare är det en ynnest att få jobba med detta. Det känns otroligt meningsfullt att med egna ögon se att det man gör faktiskt gör skillnad. Under arbetet med den här kollektionen har vi arbetat med marginaliserade grupper som bor långt ute på landsbygden och har svårt att få jobb. Målet är att de ska kunna stanna kvar och inte behöva flytta in till storstäderna, eftersom det oftast inte blir bättre när man flyttar dit.
Beskriv ”Mävinn”!
– Det har varit ett stort fokus på broderi, naturmaterial och det hantverksmässiga, med exempelvis flätade detaljer. Förutom den hållbara aspekten ville vi dessutom frångå det beiga som har hänt med ett tag. Vi ville att det skulle poppa i hemmen och ute i varuhusen. Den här gången bestämde vi även att vi skulle rikta in oss på sovrummet. Så det var kring det rummet som vi började brainstorma och fundera kring vad man faktiskt har och vill ha där.





Katten har en stor roll i kollektionen – hur kommer det sig?
– Vi funderade mycket kring ”vilka är det som sover i sovrummet?”. Och då dök katten upp, eftersom våra husdjur känns som en lite förbisedd grupp i hemmet. Men våra katter sover ju alltid med oss och så visade det sig att Paulin också har svarta katter hemma. Sovrummet är inte bara för vuxna och barn, det är ok att ha djur också. Då kändes det naturligt att låta katten bli en figur som fick återkomma i kollektionen på olika vis.
Vad har varit mest utmärkande under designprocessen?
– Att få träffa de här kvinnorna som sitter och faktiskt skapar produkterna. Både vi och dem vill att det ska bli så bra som möjligt och när kollektionen säljer får de mer jobb, vilket gör att man lägger in en extra växel på något sätt.






Vilken produkt är du mest nöjd med?
– Kimonon, den känns lite extra härlig och udda för att vara Ikea.

Kollektionen innehåller 17 handgjorda produkter som korgar, väskor, mattor, kuddfodral, överkast, badrockar, hängare för blomkrukor, plädar och påsar. Allt är tillverkat i bomull eller jute.

