Campingboomen håller i sig: ”Camping i Sverige är inte alls vad den var för 30–40 år sedan”

Svenska campingplatser slår nya besöksrekord. Det är barnfamiljer som älskar pooler och lekland. Paren med husbil som bokar middag i fin-restaurangen. Och så äventyrarna som vill vandra eller cykla. Men alla söker de framför allt läget, läget, läget...

Camping i Sverige är inte alls vad den var för säg 30–40 år sedan. Tänk bort halvmögliga duschar och en kiosk med livets nödtorft i form av burk­soppor och inplastade bullar. 

Tänk doften av nybakat när du går till campingens eget bageri för att köpa morgonfrallor. 

Tänk enorma (ja, enorma!) lekparker med bollhav och klätterställningar, äventyrsbad med vattenrutschkanor och fantasifulla, tålmodiga lekledare som alltid har något roligt pyssel på gång. 

Tänk sanslöst vacker utsikt över havet, vackra stränder men också Sveriges bästa utbud av pooler.   

Svenska campingplaster har fantastiska lägen

Ja, det är som att åka på chartersemester, fast närmare. Och med svenskt väder. Fast det har fiffiga campingvärdar tänkt på. På Pite havsbads camping finns till exempel en solterrass med artificiell sol, bubbelpoolerna håller +38 grader och på stranden ligger Spa-fyren med aromabastu, ångbastu, torrbastu och upplevelsedusch. 

– Det man söker är framför allt friheten och så läget. Svenska campingplatser har fantastiska lägen, förmodligen Sveriges bästa semesterlägen, säger Martin Juhos, vd för bransch- och marknadsorganisationen, SCR Svensk Camping. 

Det här prioriterar campinggästerna

Vad är det viktigaste när gästerna väljer campingplats? Från SCR-undersökningen 2023, flera val möjliga. 

  1. Läget
  2. Servicehuset
  3. Personalen
  4. Priset
  5. Gästomdömen
  6. Gratis internet
  7. Mat & servicebutik 
  8. Miljövänligt val 
  9. Antal stjärnor (SCR-klassificering)
  10. Restaurang

Enkelheten lockar

”Barfotalyx” har Böda camping – förlåt Böda Sand Beach Resort, ska det vara! – som sitt ledord. Och Martin tror att enkelheten också är något som lockar. När du är framme så är du klar. Inget att packa upp om du hör till de 67 procent som bor i husvagn eller de 13 procent som kör in sin husbil och parkerar. Har du tältet med dig (5 procent har det) får du slå upp det. Även det har blivit mycket lyxigare, bekvämare och större de senaste 30-40 åren. Precis som campingens stugor (15 procent väljer stuga). Några enstaka som lever vanlife (bor i en ombyggd bil) kan dyka upp ibland men når ingen procentenhet. 

– Det finns enklare campingar i dag också men även där har standarden ökat markant, säger Martin och påpekar att den som söker lugn och ro kanske ska undvika just juli månad då det är full rulle med aktiviteter och massor av folk, och i stället boka en lugnare period.  

– Det finns ett bredare utbud av anläggningar idag än tidigare, säger Martin. 

Har besökarna kommit igen efter pandemin?

– Egentligen har svensk camping växt konstant i omfattning under många, många år. Vi hade en dipp under pandemin framförallt därför att de utländska besökarna inte kunde komma hit. Medan fler svenskar valde att semestra hemma. 2022 satte vi rekord med över 17 miljoner gästnätter. 

Utländska besök till svenska campingplatser ökar

Och det är de utländska besökarna som ökar mest. Sverige är ett av Europas billigaste campingländer. Norrmän toppar utlandsbesökarligan följda av tyskar och holländare. Och faktum är att av alla internationella turister som besöker Sverige väljer fler att bo på camping än att hyra hotellrum. 

Så väljer turisterna

Mellan juni och augusti valde de internationella turisterna i Sverige att bo… 

  • Camping: 43%
  • Hotell: 42%
  • Stugbyar: 9%
  • Vandrarhem: 4%
  • Annat: 3%

Så vilka är det som väljer att campa?

– Vi har över 1 miljon gäster om året och de kommer från hela Europa. Så branschen lockar nog de flesta målgrupper idag. Barnfamiljerna är såklart den största målgruppen, men vi ser också par i alla åldrar och de som söker äventyr i och utomhusupplevelser.

Campinggäster är aktiva

Är det något som skiljer dagens besökare från de som campade för 30-40 år sedan tror du?

– Framför allt är folk mycket mer aktiva, de vill göra saker och de vill ha utomhusaktiviteter och många vill ha en hög servicenivå.

Och man kan spela padel, hyra cyklar, åka trampbåt, testa proffsstudsmatta, vandra, åka 81 meter vattenrutchbana och gympa på stranden, delta i något lopp och förstås dansa sig lycklig och trött. 

Varför tycker du att man ska välja camping?

– Våra gäster själva svarrar ofta ”friheten” på den frågan. Det är ett enkelt och smidigt sätt att upptäcka hela Sverige, att träffa ny vänner både för barn och vuxna och sen är det lägena. Var annars kan du bo med 100 meter till havet eller 100 meter till poolen?

Måste man boka i god tid?

– Ja, på de populäraste platserna behöver man vara ute i god tid, speciellt om du vill åka i juli, säger Martin Juhos. 

För även om det finns de som älskar att bo året om i sin husvagn eller husbil så är camping framför allt svensk sommar med barfotalyx.

Camping i Europa – så mycket kostar det

Tabellen visar priset för en familj på en campingplats med minst 3 stjärnor under högsäsong. Undersökningen görs varje år av den tyska motor- och turistorganisationen ADAC. Priset i euro.  

  • Sverige: 39 €
  • Tyskland: 43 €
  • England: 47 €
  • Frankrike: 49 €
  • Nederländerna: 53 €
  • Danmark: 53 €
  • Österrike: 56 €
  • Spanien: 60 €
  • Schweiz: 65 €
  • Italien: 66 €
  • Kroatien: 69 €

Källa: SCR Svensk Camping Bransch- och marknadsrapport 2023 

Artikeln publicerades först hos Icakuriren.

Rulla till toppen