Kika in i parets Japan-inspirerade trädgård: ”Hittat smarta lösningar för att slippa allt som vi tycker är tråkigt”

Det krävs fingertoppskänsla för att våga förena det naturligt vilda med ett modernt formspråk. Men det är just de kaxiga kontrasterna som gör Annikas och Johns asiatiskt inspirerade trädgård på Gotlandsklinten extra spännande.

Annika och John Anderstedt är trädgårdsveteranerna som blev trångbodda på villatomten inne i Visby och började drömma om en större tomt där de kunde börja om. Det tog tolv år innan de hittade vad de sökte – en stenig, karg och rejält kuperad tomt med gott om vindpinade tallar på Högklint. Många skulle ha avfärdat den som ”omöjlig”, men de såg i stället skönheten i det naturen bjöd och en perfekt miljö för att skapa en egen version av Asien.

– Vi tycker om den asiatiska stilen, säger John, och vi har hämtat mycket inspiration från resor till både Kina och Japan. Men det är inte en strikt japansk trädgård, snarare en fri tolkning. Särskilt som trädgårdar i Japan ofta är minutiöst underhållna och välskötta. 

Annika fyller i med ett skratt:

–  Vi försöker hitta smarta lösningar för att slippa allt som vi tycker är tråkigt – gräsklippning är trist och vi vill inte ägna tid åt att vattna.  

Men lata är de definitivt inte. Det här är ett par som gör det mesta själva och som kommit långt på kort tid. Men innan de ens satte i gång att plantera växter tog de god tid på sig. De flyttade in i den lilla sommarstugan som stod på tomten och ägnade första året åt att planera. Genom att göra trädgården så underhållsfri som möjligt får de mer tid för det som är roligt – att bygga, gjuta i betong, skapa med metall och anlägga nytt.

Husets omgivande terrass glider vidare ut i trädgården i form av en lång trälagd pergolagång längs med stödmurens kant. Den leder också till uteköket som syns skymta bakom blodflädern.
Entrétrappan har kombinerats med generösa odlingslådor i olika nivåer, där växterna lyfts fram av den hårda betongen, samtidigt som de mjukar upp intrycket.  
Här bor: Annika och John Anderstedt. Jobbar som: Annika är teknisk projektledare och John är systemtekniker. Huset: På Högklint söder om Visby med trädgård på 2 800 kvm, zon 1.
Lång siktlinje genom pergolagången utmed stödmurens kant, där blåregnet svingar sig uppför stödstolpen. Gången av grånad kärnfuru kantas av ljus kalksten och liguster.
Tanken att gå en svetsarkurs känns lockande när man ser alla kreativa konstruktioner som John gör av järnplåt. I den fina ’krukan’ står en bergtall.
Sommar­stugans gamla grund kom till användning för att bygga utekök med matplats under tak. Längs den bakre väggen har man murat och gjutit en arbetsbänk, där den egenhändigt tillverkade fläkt- kåpan fångar in grilloset.   

Torktålig trädgård

– Sommartid råder det alltid bevattningsförbud på ön, säger Annika. Därför var det en självklarhet att gräva ner en rejäl vattentank så att allt regnvatten från taken sparades.  

Även växterna är valda för att de ska klara perioder av torka. Marktäckare håller undan ogräs, men skuggar också. Träd och buskar med rotsystem som går djupt klarar torka och kräver mindre skötsel än perenner. Vilket är ett av skälen till att nästan nittio procent av växterna består av just träd och buskar. Vanlig svensk skogstall är en favorit, så paret månar om dem som redan fanns på tomten. Dessutom gör de gärna egna bonsaiträd av unga tallplantor. 

– Det går åt mycket tid till att tukta tallen, ler John. Men det är roligt och eftersom det inte kostar något kan man experimentera fritt.

Nu har de inte skapat en trädgård av enbart svensk skogstall – här finns många tåliga och förhållandevis vanliga växter. Men också en del mer ovanligt. De är inte samlare, men tycker det är roligt med det som är lite udda. Men viktigare än specifika växter är att skapa rätt stämning.    

– Vi är ju förälskade i platsen, säger Annika. Mycket handlar därför om att hitta sätt att bevara det naturliga och väva ihop det med det som är mer tydligt anlagt.

Buskar bjuder också på blomning! Blod­flädern ’Black Lace’ med sitt mörka bladverk utgör kontrast till de naturligt klotrunda tujorna ’Danica’.
En liten inbyggd gård, direkt utanför badrumsfönstret, ger utsikt till grönskan samtidigt som man slipper insyn. Här ges också skugga i en bädd som hålls lite fuktigare för att mossor och ormbunkar ska trivas ihop med japansk pilbambu och hakonegräs. 
Finflikigt träjon, pärlbräken och frilandsadiantum – lika men ändå olika. En plantering med enbart olika ormbunksväxter kan inte bli fel!  
Det lilla ginkgoträdet står i givakt intill den slingrande gången av gatsten som leder bort till uteköket.
Den mer färgstarka vildkaprifolen ’Serotina’ får intensivt rosa blomknoppar.  
Längs med kanten av stödmuren, som byggts av gjutna betongblock, löper en lång pergolagång med ett räcke av smala, liggande ribbor. Virket är svärtat med den japanska tekniken shou sugi ban (se faktaruta).
Underskatta inte den vanliga rabarbern! På rätt plats känns den plötsligt exotisk med sina stora blad och kraftiga stjälkar.
Längs en stödmur av betong löper en rabatt i lagom arbetshöjd, så att man bekvämt kan pyssla om sin alunrot, trädgårdsiris och kantnepeta – blommande perenner som annars är sällsynt förekommande.

Ändå är det inte så att de försökt smälta in helt obemärkt i naturen. Tvärtom! Här finns gränsland där natur och trädgård flyter ihop, och en uppenbart planerad och designad del med köksträdgårdens platsgjutna odlingsbäddar. Och så den biffiga stödmuren som krävdes för att förvandla en del av tomtens lutning till plana ytor. 

Betongmuren ligger i linje med porten in till mat­källaren. På den övre platån, rakt ovanför, låg den ursprungliga sommarstugan. När den inte behövdes mer togs den bort och fraktades till en ny ägare. Torpargrunden användes för att gjuta en platta till utekök med matplats.  

Paret gillar det även det råa uttrycket hos såväl kalksten som svärtat trä. Materialen trivs tillsammans och används som ett genomgående tema. Den rostiga metallen är också flitigt återkommande i form av odlingsbäddar, krukor, portaler och en skärmvägg av sammanvävda plattjärn. Allt egenhändigt gjort och till övervägande del återbruk. John har tagit på sig arbetet med att såga ner och frakta bort gamla oljetankar hos folk som bytt ut sina omoderna oljepannor, mot att han fått ta hand om materialet. 

– Fast nu börjar de gamla oljepannorna bli utrotade. 

Nu lär inte bristen på gratis metallplåt sätta stopp för parets kreativitet. Trädgården är deras gemensamma lekplats – och målet är att den ska fortsätta att vara föränderlig och ha utrymme för nya idéer. 

Trädgårdskonst som kräver känsla för balans? Eller möjligen lite fiffigt fusk, med ett borrat hål i var sten där en järnpinne skarvar ihop dem. 
Samma gjutna betongblock som använts i den bastanta stödmuren syns här som inramning åt en uteplats. Vid hybrid­kejsarolvonets fot står ett metalltråg med en sten ur vilken det rinner vatten. 
Man tager vad man haver! Då kan en slingrande stengång, fiffigt lagd med ett pussel av både liten och stor gatsten, bli en vacker detalj, kantad av buxbomsklot under trollpilens hängande grenar.
En stenlagd öppen yta blir ett ”trädgårdsgalleri” – en utställningsyta för krukor och fina föremål på piedestal. I krukan närmast, en hårt beskuren svarttall.
En yta av endast ljus kalksten lyfter fram Johns fågelbo skapat av överblivet järnskrot. Här bor plåtkråkan Ernst.
Från husets södervägg bjuds utsikt över den dramatiskt kuperade baksidan. Den mer tydligt anlagda trädgården glider stegvis över till tomtens naturligt vilda del, längre upp på klinten.
Gallerverk utöver det vanliga. John har byggt de avskärmande väggarna genom att väva in tunna plattjärn i armeringsnät.  
När man har gott om sten kan man göra ett eget stentorg. En tydlig cirkel, inringad av en ”mur”, gjord av armeringsnät fylld med ännu mer sten. Sparsmakat karg är den en scen för utvalda växter.  
Längs husets östra gavel lutar tomten ner mot vägen. Här fanns redan drivor av kalksten, men större stenar har placerats ut som en mer trampvänlig stig. Öar av myskmadra omger den japanska klätterrosen och glansbambun.

Vad är shou sugi ban?

Shou sugi ban är en gammal japansk metod där man bränner trävirket så att det får en förkolnad, svärtad yta. Det är inte bara snyggt, utan ger träet ett naturligt skydd mot fukt,
mögel, skadeinsekter och eld – eftersom bränt trä har svårt att börja brinna igen. Det krävs lite övning för att få in snitsen, men du kan enkelt göra det själv genom att bränna träytan med en gaslåga, borsta den brända ytan med stålborste och sedan tvätta av den. När virket är torrt igen kan man strykas det med en träolja för att ­förbättra skyddet. Annika och John har inte oljat, för de tyckte inte det behövdes. 

På trädäcket intill uteköket kan man njuta av kvällssol i loungemöblemanget. Härifrån har man utsikt över pergolagången som svärtats med eld enligt gammal japansk tradition. 
En dold trädgård omgiven av högt plank har byggts direkt utanför badrumsfönstret – för att paret vill kunna se ut, utan att någon obehörig ska se rakt in. Gången av kalksten kantas av lågvuxen bambu.
Råa uttryck och häftiga kontraster, med uppbyggda planteringar av rostig plåt i tomtens bevarade naturliga del.  
Svartbräken är en vintergrön ormbunksväxt som trivs skuggigt och fuktigt.

Växter för rätta känslan 

  • Azalea – lövfällande, blomning och höstfärg 
  • Bambu – vintergrön, rasslar i vinden  
  • Blåregn – fint bladverk, fantastisk blomning 
  • Fläder – finns både grön och mörkbladig 
  • Ginkgo – vackert bladverk
  • Hakonegräs och jättetåtel
  • Iris – lika mycket för bladen som för blommorna
  • Japansk klätterros – blygsamma blommor i klasar
  • Japansk lönn – oändliga varianter av bladfärg 
  • Japanskt prydnadskörsbär – vårblomning och höstfärg
  • Katsura – doftar härligt och får fina höstfärger 
  • Ligusterhäck – snabbväxande och ger blomning
  • Miskantus – högvuxna prydnadsgräs som får fina vippor 
  • Mossa – mjuka, vintergröna mattor
  • Ormbunkar – träjon, bräken och adiantum
  • Pion – vanliga pioner och trädpioner
  • Rododendron – vintergrön, intensiv vårblomning
  • Tall – alla sorter, även vanlig svensk skogstall
Rulla till toppen