Det här handlar svenskarna mest under Black Week 2023

Erbjudandena från butikerna haglar tätt under årets största shoppingvecka. Nya siffror visar vad vi helst lägger våra pengar på Black Week 2023.

Black Week är i full gång och trots ekonomisk oro tror Svensk Handel på bra försäljningssiffror även 2023. Färska siffror från Klarna visar vad svenskarna helst lägger sina pengar på i år.

– Redan efter en dag ser vi stora ökningar av antalet klick i flera populära kategorier, vilket ger en föraning om att många är ute efter att göra smarta köp under årets Black Week. Som konsument är det en jättebra idé att börja med att göra sin research och jämföra priser istället för att bara slå till direkt på något av alla de erbjudanden som regnar över oss under dessa dagar”, säger Martina Brynielsson, Marknadschef på Klarna i Sverige. 

Hem & hushåll toppar listan

Datan kommer från Klarnas sök- och prisjämförelseverktyg och visar vilka kategorier och produkter som trendar bland svenska konsumenter, baserat på klick och procentuell ökning av klick. Hem & hushåll är den kategori som lockar flest klick i början av veckan, den står för en fjärdedel av det totala antalet klick.

Köksprodukter populära

Produkterna som toppar listan är bland annat kökstillbehör, belysning och kaffemaskiner. Förutom inredning och hushållsprodukter är det störst intresse för kategorierna skönhet & hälsa, kläder & accessoarer, datorprodukter samt produkter inom ljus & bild. Allra störst klickökning har elvispen.

5 populära kategorier Black Week 2023

Hem & Hushåll
24,82% av totala antalet klick över samtliga kategorier.
Antalet klick ökade med 69,02%*.
Genomsnittspriset på en produkt ökade med 0,40%. 

Skönhet & Hälsa
20,20% av totala antalet klick över samtliga kategorier.
Antalet klick ökade med 77,26%*.
Genomsnittspriset på en produkt ökade med 2,63%. 

Kläder & Accessoarer
10,49% av totala antalet klick över samtliga kategorier.
Antalet klick ökade med 48,91%*.
Genomsnittspriset på en produkt minskade med 5,14%. 

Datorprodukter
8,16% av totala antalet klick över samtliga kategorier.
Antalet klick ökade med 87,87%*.
Genomsnittspriset på en produkt minskade med 14,67%. 

Ljud & Bild
7,38% av totala antalet klick över samtliga kategorier.
Antalet klick ökade med 72,65%*.
Genomsnittspriset på en produkt minskade med 6,53%.  

*Jämfört med måndag vecka 46.

Källa Klarna

Rulla till toppen