Nu lanserar Bernadotte & Kylberg sitt eget varumärke med exklusiva sjalar och filtar. Spana in bilderna här!
Det har gått drygt tio år sedan Oscar Kylberg och prins Carl Philip tillsammans startade sin designbyrå Bernadotte & Kylberg. Sedan dess har de arbetat med mängder av uppdragsgivare och med olika typer av design för företag som Skultuna, Georg Jensen, Stelton och Hästens. På senare år har de även arbetat med större projekt, som det uppmärksammade rummet på Ishotellet i Jukkasjärvi för några år sedan, där de lät frysa in sommarblommor i isblock.
När de nu lanserar sitt eget varumärke och webbshopen Bernadotte & Kylberg är det med en kollektion sjalar och filtar, med ett grafiskt uttryck.
– Vi är båda grafiska formgivare i grunden så det kändes naturligt att börja med mönster på textil, säger Oscar Kylberg.
Mönstret på produkterna är en lek med företagets logotyp med ett B och ett K.
– Vi ritade den för nästan 12 år sedan, men har inte använt den när vi designar för andra, säger Carl Philip.
Tanken på ett eget varumärke har funnits länge och designen på de nya produkterna har fått mogna långsamt – de betonar att de inte har bråttom med detta projekt. Det har varit viktigt att arbeta med kvalitet och hitta de rätta producenterna. Kollektionen består av stora kvadratiska sidensjalar och filtar i ull och kashmir och alla produkter levereras i exklusiva textilklädda kartonger.
– Det var viktigt med en förpackning som man ville behålla, säger Oscar Kylberg.
Varumärket Bernadotte & Kylberg lanseras 10 oktober på bernadottekylberg.com.