Kika in i den konstnärliga 20-talsvillan: ”syftet var att skapa ett hem med god atmosfär”

Designern Gyri Sørensen Susrud gick enbart på magkänsla när hon inredde sin vackra 1920-talsvilla. Rummen fylldes med en personlig mix av antikviteter, designklassiker, modern konst och förstås de egna mönstren inspirerade av norskt kulturarv.

Gyri Sørensen Susrud bor i en ståtlig trävilla från början av 1920-talet tillsammans med man, barn och hunden Molly. Huset är beläget på en fridfull liten gata väster om staden, och hit flyttade familjen efter en längre vistelse i London och Genève. 

– Det var lite av en slump att vi hamnade just här, säger Gyri. Vi köpte huset medan vi fortfarande bodde i Schweiz, så det var lite av ett vågspel. Men det var inte långt till centrum och all service som finns där, samtidigt som både huset och grannskapet verkade lugnt och fint.

Skandinavisk design i vardagsrummet möter ”Dagg”-vasen från Svenskt Tenn, ”Swoon”-fåtölj från danska Fredericia och kuddar sydda i textilier från Gyri Design. Alla textilier är tryckta med hållbart bläck på textilier märkta med Oeko-tex.
Vardagsrummet ligger granne med köket. Soffan och bordet är köpta i Genève, hörnlampan är från Høvik Lys med en lampskärm från Gyri Design. Fåtöljen är införskaffad på auktion på Bukowskis och klädd i Gyris tyg ”Filippa”. På väggen hänger ”The style of” av Bernd och Hilla Becher.
Här bor: Gyri Sørensen Susrud med man, barn samt hunden Molly. Jobbar som: Med det egna inredningsmärket Gyri Design, hållbara textilier och tapeter.  Huset: Trävilla från 1921 på 380 kvm. Instagram: @gyri.design

LÄS ÄVEN: 9 vackra sekelskifteshem att inspireras av


Beslutet att slå till på den vita villan visade sig vara ett lyckokast. Huset på 380 kvadratmeter har generösa rum fördelat på tre våningar, med stora fönster som ger ett härligt ljusinsläpp. Atmosfären från byggåret finns kvar i form av tidstypiska snickerier och originaldetaljer, som den vackert svängda trappan med ornament. En trevlig trädgård omger bostaden där de gamla körsbärsträden blommar vackert varje vår. 

– Vi använder trädgården mycket på sommaren, säger Gyri. Min man är väldigt förtjust i att laga mat, så vi börjar grilla tidigt på våren och fortsätter ända långt in på hösten.

Fotokonst möter folklore

Inomhus välkomnar ett hem som andas personlighet och en behaglig, lite lekfull energi. Det är en beskrivning som Gyri känner igen.

– Syftet har varit att skapa ett hem med god atmosfär och fyllt av liv, mönster, färger, konst och musik, förklarar hon.

Den ståtliga trävillan byggdes 1921 och var ursprungligen brunmålad med röda fönsterkarmar och vita spröjs. En tidigare ägare målade huset vitt, men Gyri kan mycket väl tänka sig att återgå till den ursprungliga färgpaletten.
Dörröppningen leder in till kökets matplats. Takhöjden bidrar till att skapa luftig atmosfär. Taklampan ”Indochina” är från Oi Soi Oi, och sisalmattan köptes i Genève.
I ena hörnet av vardagsrummet står en skänk köpt i Schweiz, tillsammans med fåtöljen ”Pulkka” från 1960, Ilmari Lappalainen för Asko. Gardinerna är sydda i tyget ”Anne” från Gyri Design, lampan på skänken är en PH-modell från Louis Poulsen. Skulpturen är köpt på marknad i Skåne, vaserna är Stig Lindberg.
Popkonstnären Robert Swain målade 1962 bilden som nu hänger hemma hos Gyri.
Bordsservisen ”Bondemønster” från Porsgrunds Porselænsfabrik känns självklar hos en designer som är ­inspirerad av norskt kulturarv.

De sociala ytorna finns på bottenvåningen, de fyra sovrummen en trappa upp. Överallt syns möten mellan olika stilar och uttryck, där Gyris kärlek till både fotokonst och norskt kulturarv finns representerad. Det sistnämnda är också det som ligger till grund för hennes egen kollektion med tyger och tapeter.

– Mina mönster är inspirerade av kulturhistoriska mönster som rosenmålning och vävda gobelänger, säger Gyri. Jag vill gärna slå ett slag för folkkonsten, som är lite bortglömd. Jag skulle säga att jag tolkar det traditionella i ett modernt ljus. Vilket jag hoppas och tror kan att passa in i en modern stadsmiljö och inte bara i en stuga på fjället.


LÄS ÄVEN: Familjen återställde det gamla sekelskifteshuset: “låg plastmattor över helt orörda trägolv”


Följer ingen stil

Hennes eget hem är ett bra exempel på att kulturarvet trivs utmärkt i en ny miljö. Gyri är inte intresserad av att följa någon given stil när hon inreder, utan fokuserar helt på att skapa ett individuellt uttryck som passar dem som ska bo där.

– Jag är inte särskilt mån om att följa trender, utan vill snarare hitta saker som ger glädje och som håller länge. Det viktigaste för mig har varit att komma på lösningar som passar just vår familj.

I det gamla skåpet ligger linne­servetter och dukar i mönster från Gyri Design.
Mitt bästa köp, säger Gyri om det svenska skåpet som gjordes någon gång mellan 1750 och 1770 och är lika robust och ståtligt flera hundra år senare.
Matbordet i massivt trä köptes i London. Stolarna däremot hittade Gyri på Finn.no och klädde om i sina egna textilier ”Otto” och ”Arthur”. Den inramade affischen på väggen är från 1957 och är en avskedspresent från vänner i Genève.

De flesta möbler köptes medan familjen bodde utomlands, men en hel del möbler och konst är arvegods från Gyris mans svenska familj. De har också fyndat på auktionshus, bland annat ett fantastiskt skåp från mitten av 1700-talet, en riktig pjäs som nu tronar i matsalen. 

– Vi köpte det på auktion i Sverige medan vi bodde i Genève, säger Gyri. Jag älskar möbler som har en historia, de skapar ett djup som nya inte kan. Jag gillar också att göra om stolar vi redan har och älskar, i stället för att köpa nya. Det är inte bara mer miljövänligt utan det är också ett sätt att ta hand om hantverket.

Matplatsen är fylld med härligt dagsljus. Porslins­­urnorna på fönsterbrädan köptes på en marknad i England. Lampan, som också införskaffades när familjen bodde där, har fått en ny skärm från Gyri Design. 
På väggen vid matbordet hänger en tavla av den engelske Oslobaserade konstnären Sebastian Helling. ”Compendium”-lampan designades av Daniel Rybakken för Luceplan.
Köksinredningen är kvar sedan tidigare ägare, i klassisk stil. Vitvarorna i köket är från Miele och Gaggeanu. Hissgardinen är sydd i Gyris ”Filippa”.
I trädgården står ett bord köpt från en antikhandlare i Genève, tillsammans med ett par stolar från 1920-talet som är klädda i Gyris tyg ”Arthur”.

Modern konst på väggarna

På väggarna överraskar Gyri med spännande modern konst. Att verken är relativt unga är inte ett medvetet val för att kontrastera till Gyris traditionsbaserade mönster och alla antikviteter, utan är faktiskt mer av en slump. Gyri och hennes man samlar på konst med enbart hjärta och magkänsla.

– Vi älskar båda konst i allmänhet och på senare år har vi även köpt föremål från förra seklets senare hälft. 

Ett spännande exempel på det är den färgstarka popkonstbilden från 1962 som hänger i hallen. Och eftersom Gyri har studerat konstfotografi och även driver ett fotogalleri i London är hennes intresse för fotokonst förmodligen över genomsnittet, säger hon med ett skratt.

– Jag har alltid tyckt att konst aldrig ska dikteras av inredningen, utan snarare vara en inspiration för dig i processen. Om du frågar mig så är det är bara bra, rent av bättre, om konsten inte stämmer överens med resten!

På väggen upp mot andra våningen hänger en trio ärvda litografier från slutet av 1800-talet, alla med Stockholmsmotiv.
Gästtoaletten är tapetserad i ”Filippa” från Gyri Design, det är också där lampskärmen kommer ifrån. Tapeterna är tryckta på hållbart FSC-papper och producerade i England.
Parets sovrum med säng från Carpe Diem. Säng­överdraget, kuddarna och hissgardinen är sydda i tyget ”Kristin” av Gyri. Sängbordet är från Bolina, och lampskärmen är från Fermoie. Ovanför sängen en bild av en japansk konstnär från 1850.

LÄS ÄVEN: Sekelskifte med en modern twist – så skapar du stilen


Gyris 4 bästa inredningstips

  • Var inte rädd för att leka med mönster! Börja med mönster som har lugna eller neutrala färger om du tycker det är svårt. Är du osäker på att använda tapeter? Börja med små rum, som gästtoaletten. Eller taket i sovrummet.
  • Mönster skapar mer liv och gör rum mycket mer intressanta. Att kombinera organiska mönster med geometriska varianter på textilier är alltid kul. Våga testa något annorlunda, ofta ser jag hur kunder som vågar gå lite utanför sin bekvämlighetszon blir supernöjda och dessutom får något som inte alla andra har.
  • Släng inte textilier. Sy om gamla gardiner till kuddar eller ett överkast. Köp en gång, köp väl, är mitt mantra.
  • Köp naturliga fibrer. Syntetiska textilier kan ta upp till 200 år att bryta ner på en soptipp. 
Rulla till toppen