Samarbetet mellan Ikea och Marimekko är här – spana in Bastua

En färgstark kollektion inspirerad av bastukulturen, self-care och den nordiska naturen. Se bilderna från designsamarbetet mellan Ikea och Marimekko!

Nu är den äntligen dags för det efterlängtade designsamarbetet mellan Ikea och Marimekko att se dagens ljus. Den exklusiva kollektionen Bastua är, som namnet skvallrar om, inspirerad av den nordiska bastukulturen. Men även av hälsa och välmående, något som båda menar har blivit en allt viktigare del i samhället och våra liv.

– Vi vill sakta ner, reflektera och försöka uppskatta de små sakerna i livet. Det är något som jag tror har blivit ännu viktigare de senaste åren, säger Mikael Axelsson, designer på Ikea.

Inspirationen till kollektionen Bastua tar avstamp i den nordiska bastukulturen, men tanken är inte att behöva ha en bastu för att kunna använda produkterna.

– Marimekko hade en fungerande bastu på 60-talet, vi hade till och med en på huvudkontoret. Så initialt handlade det främst om att skapa en upplevelse utifrån den bastukulturen, berättar Rebekka Bay, Creative Director på Marimekko.

– Under designprocessen föreställde vi oss tre faser – innan, under och efter bastun. Men tanken är att produkterna ska kunna användas i vilket rum som helst och på så sätt skapa samma känsla och atmosfär, säger Mikael Axelsson, designer på Ikea.

Karaktäristiska mönster

Bakom kollektionen står fyra designers, två från Marimekko och två från Ikea som tillsammans inspirerats av sitt nordiska arv. Det är första gången som Marimekko ritat mönster för ett specifikt samarbete – och att det är just det finska varumärket som står bakom mönsterbilderna är tydligt. Det är lätt att känna igen Marimekkos estetik i de färgglada rabarberbladen som syns på allt från brickor till duschdraperi. Den övriga mönsterbilden är inspirerad av träd och sjöar – typiska inslag som omger en bastu i Norden.

På vilket sätt förenas Ikeas och Marimekkos uttryck och värderingar i den här kollektionen?

– Vi delar båda den traditionella nordiska designtraditionen och förstår vikten av de funktionella och demokratiska värdena. Något annat som blev tydligt för mig under samarbetet och som jag reflekterade över är att vi även delar viljan att skapa produkter som håller länge och känns tidlösa, säger Rebekka Bay, Creative Director på Marimekko.

Hur har ni tänkt kring materialval?

– Fler av produkterna är tillverkade i naturmaterial som glas, textil och björk. Så det finns en tydlig koppling till det nordiska arvet och nordisk design. Tanken är att materialen ska hålla länge och kunna ärvas generation till generation, säger, Mikael Axelsson, designer på Ikea.

Kollektionen Bastua släpps i Ikeas varuhus 3 mars 2023.

Rulla till toppen