Trendspaning: 70-tal och modiga kulörer på inredningsmässan i Paris

Den stora inredningsmässan Maison & Objet öppnade dörrarna under våren och visar vad som lanseras under hösten. Räkna med 70-tal, färger med självförtroende och humor.

Paris och Maison & Objet. Den stora mässan i Paris är som svenska Formex, den går två gånger per år men den franska varianten är mycket större. Av alla mässor i världen kan den här framför allt kännetecknas som den ”stiligaste”. Hit åker stylister och kreatörer för att hämta hem trender och inspiration.

Efter år av pandemi och lockdown så är trenden tydlig. Vi vill ha färg, mönster och humor. Nu är vi trötta på Teams-möten med tråkig bakgrund och istället kommer lustfylld nostalgi. Det kanske inte är en riktig motreaktion, men det är som att vi vill pausar fixeringen vid allt detta hantverk som hägrat de senaste åren. Så in med glamoröst 70-tal.

Franska DCW lanserade en mobil med lampor. Japanska Yuji Okitsu har här inspirerats av såpbubblor.
Portugisiska L’Objet visade sina nyheter i eget showroom på stan och inte på mässan. Med svulstiga färger och humor dukar de till bords.

Vi tittar ofta tillbaka på olika tidsåldrar, och just nu är det 70-talet. Men det är inte radhuset med heltäckningsmattor i Sollentuna, där jag växte upp, utan ett elegant 70-tal. Tänk mer Faye Dunaway och Jane Fonda än barnprogram i manchester och foträta skor. Ord som ofta återkommer i dessa beskrivningar är sofistikerat och sexigt.

Möblerna i det här 70-talet är mjuka, rundade och lägre. Det är textur i klädseln och vi ser massor av boucle eller teddytyger, som därmed ersätter sammet. Nästan inga sammetskuddar alls på den här mässan.

Nederländska Household Hardware har tydligt hittat en tydlig retrokänsla. Miljön känns nästan som scenografi för James Bond. I bilden ser vi den återkommande gula färgen med svärta och massa brunt.
Maison Dada grundades 2016 och har i sitt manifest att ge världen lite mer dadaism i inredningen. Den här fåtöljen får mig absolut att le. Och perfekt att hänga jackan på ”hornen” på de här figurativa stolen.

Möbleringen är som om den är gjord för stora öppna och sociala ytor. Här ska man kunna glida runt med en drink i handen och sjunka ner i mjuka soffor eller fåtöljer. Det här är inte möbler för den som vill sitta rak i ryggen.

Färgpaletten. Det talas om ”confident hues” och visst behövs ett mått av självförtroende. Eller så får man det helt enkelt av att inreda med dessa färger. Det är ärtgrönt och laxrosa tillsammans med brunt. Den mest återkommande färgen på hela Maison & Objet är ändå gult. Det är svårt att sätta fingret på exakt vilken gul ton, men det är en gul med inslag av svärta så den är absolut sommarljus, men har ett litet inslag av dova nyanser i sig.

Mönster på mönster. Popus visade att man kan ha massor av olika mönster samtidigt i rummet, bara man håller en stringent färgskala. Härligt 70-tal med lampan.

Slutligen humor. Det här året fyller smiley 50 år och vi omger oss med design som får oss att dra på mungiporna. Det kan vara en fiskmåsvas eller en stol som får dig att le. Men humorn är här. Det är kul med inredning och det ska får synas.

Rulla till toppen