Toppmodernt hus i gammal stil

I ekdungen uppe på kullen, med en vidunderlig utsikt över Mälaren, har Rebecka och Peter byggt sitt hus. Utsidan andas dåtid – men innanför fasaden är allt toppmodernt.

Rebecka och Peter byggde ett klassiskt rött, svenskt hus. Många fönster och dörrar är återbruk, från byggigen.se. Husets panel i ljus faluröd färg bryts av med fönsterkarmar, -bågar och spröjs i ljusare och mörkare grå linoljefärg bruten med grön umbra, allt från Flügger Färg. Enkupiga takpannor, från Vittinge/Monier.

Tryffelhunden Vita håller koll på det mesta som sker kring huset. Peter har själv designat och snickrat förstukvisten.

På glasverandan har fönsterbågar, spröjs och dubbeldörrar målats med en engelskt röd linoljefärg. Verandan är oisolerad och har gamla buckliga englasfönster. Peter krönte glasverandan med en tandsågad list. Vita utemöbler från Åhléns.

Inspiration till färgsättning inne och ute är hämtad från Disagården utanför Uppsala. Den nedre delen av bröstningen har fått en grå ton. Randen målade Rebecka på fri hand. Kilsågade golv och tak, från Åttersta Såg. Taket är vitlimmat, golven har lutats och oljats med vitpigmenterad olja. Den väggfasta byrån och skohyllan är platsbyggda. Korgar, från Trolltyg. Taklampa, Ikea.

Verandan är oisolerad, med englasfönster från Peters farfar. Stolar och soffa klädda med tyg från Häggåstrand. Mässingskronan från nedlagd butik. Matta, Åhléns. Panelgardinen som används som duk, från Ombonat Sigtuna.

Vardagsrummet svampmålade Rebecka i flera lager för att få fram rätt kulör, en blandning av vitt och gult, Flügger Färg. Soffa, Bröderna Andersson. Kuddar och pläd, Svensk Hemslöjd. Bord, tv-bänk och "Gripsholms"-fåtölj, från Englesson. Ljusblå fåtöljen är ett omklätt loppisfynd. Flera av tavlorna har Rebeckas mamma, konstnären Bodil Lennartsson, målat. Spegeln är arvegods.

Slagbord och ljuslampett ur Ikeas 1700-talsserie. Fåtölj, Englesson. Ljuskrona, från en hemslöjdsbutik i Delsbo. Tavla med tjurhuvud av Hjördis Johansson Becker.

Innerdörrarna är återbruk, från byggigen.se. Bondskåpet och pelarbordet är arvegods. Kamin från Marieberg.

Köksinredning med bänkskiva av marmor och blandare, från Lidhults. Kakfat i etage, Indiska.

Extra bred spis med induktionshäll, från Miele. Vedspisen och kopparkittlarna fick Rebecka i disputationspresent. Vitrinskåpet i bakgrunden, från Englesson.

De stängda överskåpen bryts av med öppna hyllor över diskhon. Kryddorna förvaras i klassiska infällda "Reda"-lådor". Vid den rostfria hon finns både diskmedelspump och en kran med kolsyrat vatten. På hyllorna har Rebecka en samling av keramikskålar och -krus som hon byter ut efter årstid och lust.

Pärlsponten i köket passar väl ihop med köksinredningen från Lidhults. Tak och golv är i kilsågad furu, från Åttersta Såg. Golvet har lutats och oljats med vitpigmenterad golvolja. Limfärgstapet, Gysinge Centrum för Byggnadsvård. Uppe på hörnet på den murade kåpan står en gammal kjolvärmare.

Ett måste för Rebecka var ett "walk-in"-skafferi. Hyllkonsoler, rödvitt tyg och gardiner, från Ikea.

Axels rum. Byrå och bord med stolar, Ikea. Gardin, Åhléns. Leksaksfort och Pippis hus, Leklust.

Badkar och blandare, Svedbergs. Väggkakel och sjösten på golvet, Kakelspecialisten. Gardiner och duschförhänge, Åhléns. Tvättkorg, Ikea. Gammaldags innerdörrar, byggigen.se.

Viktorianskt växthus, Willab Garden. Gjutjärnskruka, tvättkar och bänk är gåvor. Smågatsten, från S:t Eriks.

Huset är 250 kvm, fördelade på två plan. På nedervåningen umgås man och här finns det 50 kvm stora köket, med ett "walk-in"-skafferi. På övervåningen ligger fyra sovrum, barnens tv-hörna och ett rymligt badrum.

Huset är 250 kvm, fördelade på två plan. På nedervåningen umgås man och här finns det 50 kvm stora köket, med ett "walk-in"-skafferi. På övervåningen ligger fyra sovrum, barnens tv-hörna och ett rymligt badrum.

Rebecka och Peter vande sig aldrig vid livet i staden. Åren i Uppsala var trevliga men på lediga stunder letade de sig ut på landsbygden för att finna den perfekta platsen för sitt drömhus.
– Vi hade huset klart för oss långt innan vi hittade platsen. Det skulle vara ett klassiskt rött hus, med sexdelad rumslösning, litet taksprång, rum i fil och symmetriskt placerade fönster med
genomgående spröjs, säger Rebecka.

Från början var de inställda på att köpa ett gammalt hus som de varsamt skulle rusta upp. Men sedan Peter tillbringat en jobbhelg på Krusenberg Herrgård i Uppland förändrades planerna. Under sina promenader i omgivningarna blev Peter helt betagen. Även Rebecka blev förtjust i miljön och i tre år gick de och suktade efter en tomt i området. Vid slutet av 90-talet fanns det bara ett fåtal sommarstugor och några gamla torp kvar. Ett av husen låg uppe på en kulle, dolt bland ekar och sly. De knackade på ett par gånger, men ägarna var aldrig där.

Samma dag som de bestämt sig för att ringa upp dem läser Rebecka om en fastighet som var ute till försäljning i Krusenberg. Det var den de var intresserade av!
– Det kändes som om det var ödet att vi skulle ha den. Och när vi kom dit och jag såg utsikten och blomsterprakten av gullvivor, förgätmigej och blåklint, då blev jag knäsvag. Här skulle vi bo!

Visningen var populär och budgivningen drog i väg. Men till slut, i maj 2001, var tomten deras. För att spara pengar flyttade de in i den lilla sommarstugan på tomten. I ett rum med hall och pentry på knappt 50 kvadratmeter levde familjen medan planerna och bygget tog fart. Men bygglovet blev trixigt.
– Eftersom det är en kulturbygd trodde vi att det skulle vara en fördel att vi byggde ett så klassiskt hus. Men tvärtom. Länsstyrelsen föredrog att det nya hellre stack ut än att byggnaderna skulle kunna förväxlas med den gamla miljön.


Byggde mitt i vargavintern

I februari 2002 började de med schakt- och sprängningsarbeten. Grunden murade de själva med målet att få den att likna en torpargrund.
– Peter är snickare från början och vi har byggt det mesta själva. Vi har också handmålat i stort sett alla finsnickerier, berättar Rebecka.

Till stommen tog de in hjälp, men sedan gjorde de resten själva, med assistans av släktingar och vänner. Inte minst Peters pappa Putte lade många timmar. Det var ett enormt arbete och de lyckades dessutom pricka in två vargavintrar.
– Bygget var en hektisk tid för oss. Peter jobbade heltid och jag var gravid och höll på att avsluta min doktorsavhandling. Fokuseringen på bygget gjorde att jag inte hann bli nervös för vare sig disputationen eller födseln. Dessutom fick jag lite annorlunda disputationspresenter, som hammare och vedspis.

I dag står huset där på kullen, inbäddat i grönska och med en vy från glasverandan som gör det till ett nöje att sitta där och jobba.
– Jag är glad att vi bestämde oss för en stil och sedan konsekvent höll oss till den.
Rebecka beskriver huset som ett koncentrat av svenska landsbygden och får kommentarer som: "Så här såg husen ut i Sörmland när jag var barn", "Jag känner igen huset från Värmland", eller: "Ni har ju byggt ett hälsingehus!"

 

Stort skafferi var ett måste

Nedervåningen rymmer ett stort kök på nästan 50 kvadratmeter med "walk-in-skafferi". Dessutom finns här vardagsrum, arbetsrum och glasverandan som är ett favorittillhåll.
På övervåningen ligger fyra sovrum, barnens tv-hörna och ett rymligt badrum. Den gamla sommarstugan rustades upp och byggdes ut till gäststuga och där huserar även Peters äldste son Micke när han kommer på besök.

Peter och Rebecka njuter verkligen i sin lantliga idyll, långt ifrån staden, men ändå nära.
– Från början tyckte jag att sommaren var den härligaste årstiden här, men med tiden har den åsikten ändrats, säger Peter. Även vintern är fin när månen och stjärnorna lyser klart, liksom hösten, och våren när vitsippsbackarna står i blom. Ja, här är vackert året om, konstaterar han. 

Bildarr Maria Abrahamsson Text Suzanna Nilsson Foto Björn Nordström
  • Få husohem.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Mer att läsa

    Idag
    Skulle du låta din partner bygga en sådan här evighetslång tågbana hemma?
    Igår
    Ny forskning: Den här färgen på lakan kan dra till sig vägglöss