Ateljéliv under takåsarna

När Dan och Maria flyttade in i sin lägenhet var den både lappad och lagad. Nu är 1920-talet nästan återställt och på den inredda vinden är det fem meter i tak.

Golvuret och lampan är arvegods. Gammalt arkivskåp. Hallen har fått ett typiskt 20-talsrutigt linoleumgolv och väggen svarta socklar och ett ramverk av lister.

Fiskbensparketten i vardagsrummet är original som slipats och oljats. Under ektrappan upp till vinden finns en matgrupp med Malmstens klassiska "Lilla Åland"-stolar och ett runt pelarbord från 60-talet. "PH"-lampan från Louis Poulsen passar bra in i 20-talstemat. Golvuret kommer från Marias släkt.

Trägolvet i köket togs fram vid renoveringen och målades ljust grått. Röda stolar, design Charles och Ray Eames. Dansk teakstol från 50-talet. Taklampa, Ikea. Bord från parets första bostad.

Röda stolar, design Charles och Ray Eames. Dansk teakstol från 50-talet. Taklampa, Ikea. Bord från parets första bostad.

Köksinredningen har Maria ritat och låtit en snickare platsbygga. De öppna hyllorna ger rymd åt köket.

Den gamla spegeldörren är bevarad. Längs väggen i vardagsrummet står platsbyggda bokhyllor med glasdörrar, Garderobsspecialisten.

Runt hörnet i vardagsrummet täcks en vägg med konst och porslin. Hyllsektionen under är byggd av köksskåp från Ikea som Maria har målat i grått och dekorerat med 1920-talsmotiv som meanderbårder och silhuetten av en "PH"-lampa. Kudd- och plädtyg, Svenskt Tenn. Soffbordet är en trädgårdstomte, design Philip Starck för Kartell. Golvlampa "Mushroom", design Matti Klenell, Örsjö belysning.

Med hjälp av en rad köksskåp och två rader tavellister förvandlades vardagsrumsväggen till ett minimuseum.

På vinden har Maria sin ateljé och arbetsplats. Det långsmala skriv- bordet är gjort av en måttbeställd bänkskiva från Ikea med underrede från Habitat. Plaststol, formgiven av Ross Lovegrove.

Specialbeställd liten säng. Ärvd fåtölj klädd med Estrid Eriksons elefanttyg, Svenskt Tenn.Sybordet har Marias pappa formgivit och tillverkat. Pallarna har hennes morfar snickrat.

Dans arbetsrum ligger på bottenvåningen. Skrivbord, Ikea. Kontorsstolen "Sjuan" av Arne Jacobsen. Väggklocka av George Nelson för Vitra.

Svart ullfilt och kuddar, broderade av Marias moster. Ärvt pigskrin. Hylla gjord av Marias pappa.

Badrummet på bottenvåningen har klinkergolv i relief, ritat av Gaudì. Badkar, Gustavsberg. Pedalhink, Vipp. Handdukar, Missoni.

Handfat på vinden, Ikea.

Gamla porslinsdetaljer till elektriska kopplingar står framför den rostiga bokstaven M. Skylten bakom satt i porten till Marias familjs släktgård.

Den ursprungliga bostaden utgjordes av en lägenhet på 70 kvm. Nu leder en trappa upp till den inredda vinden, vars golvyta är nästan lika stor som bottenvåningen.

Den ursprungliga bostaden utgjordes av en lägenhet på 70 kvm. Nu leder en trappa upp till den inredda vinden, vars golvyta är nästan lika stor som bottenvåningen.

Dan Backman och Maria Wahlström.

Hemma hos textilformgivaren Maria Wahlström och kulturjournalisten Dan Backman sjuder kreativiteten. När de flyttade in i slutet av 1990-talet härskade kaoset här inne.

– Inredningen var nött och sunkig och en blandning av 50- och 60-tal. Vi arbetade intensivt en månad med att slita ut gamla korkmattor och måla väggar innan det gick att flytta in, berättar Maria Wahlström.

Sedan dess har processen pågått.

– Vårt hem blir aldrig färdigt. Ibland vill man testa en visuell idé och då är det naturligt att göra det hemma. Ett hem förändras över tid, men det är absolut inte så att vi hysteriskt älskar inredning och att det är det enda vi håller på med, säger Maria.

Huset är byggt 1927 och Maria och Dan har studerat 20-talets arkitektur när de renoverat och inrett sin lägenhet. Det märks redan i hallen som har rutigt 20-talsgolv precis som det i trapphuset.

– När vi kom hit var hallens snickerier och dörrar mörkbruna och den ursprungliga golvlisten såg lite pinnig ut. En högre sockel gav bättre proportioner, säger Maria som plockat idén från Faaborgs Museum i Danmark. Känslan av att kliva in i en mörk hall som öppnar sig mot ett stort och ljust rum, precis som Stockholms stadsbibliotek, den känslan ville jag åt.

Även köket renoverades tillbaka till sitt ursprung.

– När vi flyttade in var köket delvis nyrenoverat med 60-talsskåp, ihopsnickrade med delar av den gamla inredningen. Det såg ut som ett enda lapptäcke.

Maria hittade fotografier på det ursprungliga 20-talsköket, ett för tiden toppmodernt kök. Hon ritade ett nytt bänkskåp efter originalet och anlitade en snickare som platsbyggde det.

Både Maria och Dan arbetar hemma och har inte velat ha konst på väggarna tidigare. Men i vardagsrummet har en hel vägg gjorts till en konstvägg.

– Vi har inte orkat både arbeta med vår konst och se den på väggarna. Men den här väggen känns annorlunda. Här är allt samlat i en helhet. Och den väggen är inte det första man ser när man kommer in i rummet, så bilderna blir inte alltför påträngande.

För några år sedan började lägenheten på 70 kvadratmeter att kännas lite trång.

– Vi har ju alltid velat ha en ateljé och började fundera över om vi skulle kunna ha vinden till det.

Det är hela fem meter upp till nock och egentligen hade Dan och Maria kunnat bygga ett litet sovloft där, men de ville inte pruta bort rymden.

– Så snål får man inte vara med utrymme. Man måste unna sig luft, det är så härligt.

De putsade vita väggarna har fått ett nytt lite slätare lager och bjälkarna har bara slipats av en aning.

Maria ville behålla vindskänslan och inte göra vindsplanet för finlemmat.

– Det ska synas att detta är en vind.

Enkla porslinslamphållare som sett likadana ut i ungefär hundra år har monterats på takstolarna för belysningens skull, och för att vindsplanet inte ska bli för modernt.

– Det får absolut inte bli daterat, vilket det gärna blir när man bygger till. Jag vill inte att det ska synas att detta är gjort år 2006.

Vinden är nu en luftig ateljé där främst Maria arbetar. Här finns en sovvrå och en vedkamin med en liten soffhörna där man kan sitta och koppla av kulna vinterkvällar.

– Jag är egentligen funktionalist. Ett hem ska fungera. Jag vill sova där det är fågelkvitter och ha dagsljus på mitt skrivbord. Kunna vädra enkelt. Och så gillar jag utsikten från den här lägenheten. Det är kul att kunna se livet utanför. Den här delen av Sveavägen är lite rockig.

Till hösten blir det en balkong mot gården.

Den har Maria och Dan redan långt gångna planer för. Som sagt, det här hemmet blir aldrig klart.

Text Anna Lefvert Foto Pernilla Hed