Kika in i konstnären Lotta Kühlhorns gård på Gotland: “Kul när det skaver lite”

Illustratören, författaren och konstnären Lotta Kühlhorn tycker om att blanda många olika stilar. I sommarhuset på Gotland har alla rum en egen färgskala. Här samsas loppisfyndade möbler och arvegods.

Konstnären och illustratören Lotta Kühlhorns och maken författaren Håkan Östlundhs hem ligger i byn Näs på Gotland. Gården Jakes har anor från 1600-talet och bostadshuset är tillbyggt många gånger, senaste större renoveringen gjordes på 1950-talet. 


LÄS ÄVEN: Kim och Oscar inreder med loppisfynd: “Vi är emot slit- och slängsamhället”


Jakes är en mindre gård i byn Näs på södra Gotland.

– Vi har haft två ställen här på ön tidigare men de förde med sig för mycket arbete både när det gällde hus och trädgård. Gården är liten och ligger utsatt för väder och vind vid havet vilket gör att växtligheten inte blir för omfattande och krävande. Vi uppskattar det vindpinade och västerläget som gör att vi kan se solnedgången, säger Lotta. 

Vid sängen i ett gästrum står en sänglampa, ritad på 60-talet för Bröderna Johanssons Auto-metallfabrik i Skellefteå. Gardintyg från 50-talet och på sängen bl a en rutig kudde. Köksrutig kan man kalla den eller bardotrutig, ett namn den fick efter att Brigitte Bardot 1959 gifte sig i en rosavit- rutig klänning.

Loppisfynd och arvegods

Under vinterhalv­året bor Lotta och hennes familj i Stockholm, men även under den kalla årstiden tillbringar de så mycket tid som möjligt på Gotland. På Jakes blandas arbete och vila, och i rummen, som alla har olika färgskala, samsas loppisfyndade möbler och föremål med arvegods. 

I köket finns både den gamla Agaspisen och brunt 70-talskakel kvar. Det gula och turkosa klinkergolvet i köket är nytt, men stämmer bra med att tvåfärgade klinkergolv var populära på 40- och 50-talet.
De finska tryckta köksgardinerna från 60-talet samsas med en industrilampa och ett allmogebord. Lika friskt blandas också stilen på köksstolarna där en klassisk gammal pinnstol fått sällskap av en nytillverkad stol av Anton Karlsson i gotländska Grötlingbo.

LÄS ÄVEN: Anne skapade New York-känsla på 55 kvadrat: “Gjorde mig av med allt överflödigt”


Köket ligger centralt mitt i huset och här har Lotta och Håkan tagit ut svängarna. Golvet är gul- och turkosrutigt. Inspirationen kommer från Bretagne i Frankrike där de blev förälskade i ett liknande golv. 

– Färgerna skär sig lite mot det bruna kökskaklet som fanns här när vi flyttade in och som vi valt att behålla. Jag tycker att det är kul när det skaver lite. 

Lottas samling av Stig Lindbergs Berså började med att hon fick några delar från sin mormor. Därefter har samlingen kompletterats med delar som Lottas svärfar kommit över.

Målat i starka färger

Lottas och Håkans sovrum går i grönt, svart och rosa med inspiration från den gamla rosa taklampan. Spegelbyrån pryds av äldre släkt­foton. 

– Jag drog en linje och målade med pensel. Taklisten ovanför de svarta bollarna målade jag rosa för att ta upp lampans färg. 

Den ljusrosa taklampan har fått sätta tonen på taklisten i Lottas och Håkans sovrum. Under den har Lotta målat en svart bollbård. På den grönmålade spegelbyrån står en bordslampa i jugendstil.
Matsalen med det stora generösa bordet går i blekt rosa. Serveringsvagnen i björk är i funkisstil, ett arv efter gammelmormor. Spetsgardinerna kommer från Lottas mosters hem. På serveringsvagnen står en ishink från 60/70-talet, Hot-n-Cold Pear, från australiensiska A Daydream Production. Runt matbordet står Gemlas stolar Cattelin, ritade av Axel Kandell för restaurang Cattelin 1948. På bordet ligger Wanja Djanaieffs tyg Olivia från 1967.

På baksidan av huset, mot havet, ligger en gammal gödselplatta i betong. I dag är det favoritplatsen för sköna kvällssittningar. 

– Jag har målat betongen rutig med utomhusfärg likt en rödrutig duk eller matta. Det blir en ny färgglad rand varje sommar. 

Rottingfåtöljen har en stil som var vanlig på 30-talet. Här med skön pläd och en mjuk kudde.

Många känner igen Lottas retroinspirerade bokomslag, även om hon själv värjer sig mot ordet retro. Hennes intresse för form och färg startade redan när hon var ett litet barn. 

– Jag fick energi av hur saker såg ut och vilka färger de hade. Alla i vår familj tyckte om att göra det fint med textilier och föremål. Mormor var före sin tid med stora tryck på textilierna och moderna serviser. Många i min generation tycker om det som var högsta mode när vi var barn, och själv älskar jag det som mormor också gillade.

En trio handmålade tallrikar från Frankrike och Tyskland. Under dem små broderade dukar.
På kökshyllan, bredvid saftglasen med körsbärstryck, står en gammal kaffeburk i koppar.

LÄS ÄVEN: Tidlös inredning som håller i längden: “Det är viktigt att ett hem får växa fram långsamt”


Artikeln publicerades först hos Icakuriren.

Scroll to Top