Färgstarkt och egensinnigt – hemma hos Åsa Jungnelius

I glaskonstnären Åsa Jungnelius gamla skolhus i Småland flyter gränsen mellan arbete och vardagsliv ihop. Välkommen in i hennes uttrycksfulla och säregna värld.

Hon är smått besatt av håligheter, färgen rosa, snippor, snäckor, rumslighet, material och naturens mest subtila skiftningar. När svensk glaskonsts mesta rockstjärna Åsa Jungnelius bygger sin värld i de småländska skogarna skapar hon utrymme för hela sitt universum. Både sin konstnärliga värld och sitt och sonen Stens vardagsliv.

Platsen som är deras är en gammal byskola i Månsamåla, belägen i vad som kan tyckas vara mitt ute i ingenting och omgiven av skog på alla håll. Fastigheten består av tre byggnader: den gamla skolbyggnaden som nu är ateljé och bostad, den tidigare gympasalen, som inhyser ytterligare en ateljé och verkstad, och den gamla lärarbostaden. Under en stor lönn på gräsmattan mellan husen finns en liten hönsgård och utanför verkstaden växthus och odlingsbäddar.

När byskolan lades ner någon gång på 60-talet tog gröna vågare från Köpenhamn över huset och startade en friskola.
– Men den stängdes efter bara något år, den höll inte måttet enligt svenskarna. Ryktet lyder att när skolinspektionen kom på besök gick läraren naken ute i skogen med en stock på axeln. Det är säkert hittepå, men roligt att tänka på!

veranda målad i starka färger
Väggar och tak på verandan har Åsa byggt av osb-skivor, träfiberskivor, och målat med äggtempera. Bänkarna kommer från de gamla omklädningsrummen på Emmaboda glasverk och har fått nytt liv med kromoxidgrön linoljefärg. Stolarna är Peter Celsings ”Opera” för Gemla.

Extremt renoveringsprojekt

När den danska friskolan lagts ner fungerade skolhuset som keramikverkstad i många år innan Åsa och hennes dåvarande partner flyttade hit från Stockholm 2007, för att börja jobba för glasbruket.
– Huset var väldigt eftersatt och skolbyggnaden var klädd i masonit och hade stora hål i golv och väggar. Det tog två år innan vi kunde flytta in. Vi gjorde mycket av renoveringen själva, det var lite maniskt.

dekorerad vägg
Den vackra väggen i köket är från en utställning av designgruppen We work in a fragile material, som Åsa är en del av. Köket är ett ommålat ekkök från Ikea med vintagehandtag i mässing.

Sprang i mörka skogen med pannlampa

– Jag var inte heller alls beredd på mörkret och tystnaden när vi först flyttade hit. I början satte jag på all elektronik och alla radioapparater som gick att finna i huset, bara för att det skulle surra lite. Men efter ett tag kände jag att så här kan jag ju inte hålla på, vad ska jag vara rädd för där ute, där finns ju ingenting. Så då började jag springa i skogen med pannlampa i mörkret.
Du stångade rädslan.
– Ja! Och jag var liksom rädd på riktigt. Men jag tror att man genom att utsätta sig för saker man inte vet hur man ska reda ut skaffar sig viktiga erfarenheter. Och för mig hänger den här platsen nu väldigt tätt ihop med min konstnärliga praktik. Jag har svårt att ens skilja dem åt.

Åsa Jungnelius ateljé
En av Åsas tre ateljéer ligger i en av de gamla skolsalarna på nedervåningen. Det stora bordet är fullt av projekt i olika stadier av utveckling. Bakom draperiet döljer sig en hel vägg med förvaring.

Vägen hit har inte varit spikrak och att det var här hon skulle landa har inte alltid självklart.
– 2011 flyttade jag hem min ateljé till huset och jobbade samtidigt med en utställning som utforskade relationen mellan hålet och pålen. Ett av verken var ett slags port där jag ville använda våld för att komma i kontakt med jorden. Så jag sprängde ett stort hål i marken med dynamit. Och det här att jag våldförde mig på jorden var på något vis förlösande och ett första steg mot att jag började odla, och intog och byggde upp den här platsen på riktigt. Jag valde den på nytt.

glaskonstverk av Åsa Jungnelius
På bordet i ateljén står olika glas­objekt, bland annat fatet ”Fina snäckan” som Åsa gjort för Svenskt Tenn.

Kreativ fristad

I dag delar Åsa sin tid mellan Småland och Stockholm, där hon har en lägenhet och där även äldsta sonen Laban bor. Men det är i den självvalda ensamheten i Månsamåla hon är mest kreativ.
Och det känns att huset är en plats där gränsen mellan arbete och resten av livet är flytande.
– Men ateljén ute i gympahallen är helig, där vill jag vara i fred. Där kan jag jobba oavsett om det är familj, vänner och hallabaloo inne i huset. Men jag har också jobbat hemma så länge att jag har lite olika trick för mig. Det är morgonjympa varje dag, ingen telefoni eller dator på förmiddagen, alltid lunch klockan tolv och allt administrativt arbete efter lunch. Jag är väldigt disciplinerad i mitt arbete. Och försöker också ta kväll, som man säger här.

Åsa Jungnelius vardagsrum
Vardagsrummet är fullt av föremål från Åsas olika utställningar, den stora spegelväggen är en del av en hommage till Nike de Saint Phalle för Moderna museet. Soffgruppen är köpt vintage och sedan renoverad.

Hela huset är fyllt av projekt i olika stadier och objekt från Åsas utställningar. Olika rosa toner, mjuka saker, blanka ytor, fluffiga mattor, läder, glas och trä.
– Det är ju det jag jobbar med, hur olika material ser ut och känns ihop och vilka stämningslägen de skapar. Så det är klart att det speglas i hemmet, i materialval och färgsättningar.

Åsa Jungnelius vardagsrum
Det ljusa vardagsrummet ligger i en av de stora skolsalarna. Soffbordet är en idéskiss gjord av lösa delar från ateljén, för bordet “Ettore” som Åsa designat för Källemo.

– Jag tänker att jag har en överkänslighet för estetik. Jag kan få andnöd av olika miljöer, rum och platser som inte stämmer utifrån min logik över hur någonting ska vara. För mig är det verkligen fysiskt påtagligt. Jag har alltid tänkt att alla har det så, men det märkte jag ju så småningom, att så är det inte.

köksbord hos Åsa Jungnelius
Väggarna i hall och kök är målade i kulören ”Puder” från Alcro. Köksbordet är egenbyggt, stolarna är designade 1982 av Kersti Sandin och Lars Bülow, och producerade av Akuma.
bord med duk och kroppkakor
Åsa har dukat upp med småländska kroppkakor. På bordet står hennes ikoniska ljusstake från serien “Ackee”.
glaskonst av Åsa Jungnelius
Den stora nagellacksflaskan tillhör konstglasserien ”Make up” för Kosta Boda.
Scroll to Top